تبیان، دستیار زندگی
مشکاتیان را ملت ایران و همه هنرمندان می شناسند و با آثار ماندگارش آشنا هستند؛ ایشان هم در زمینه نوازندگی سنتور بسیار چیره دست و توانا بود و هم در حوزه آهنگسازی از قدرت مثال زدنی بهره می برد و این دو ویژگی از مشکاتیان هنرمندی بزرگ ساخته بود که در جریان موس
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سکوت ابدی مشکاتیان باور نکردنی است

مشکاتیان

نمی دانم چرا در این 10 - 15 سال گذشته مشکاتیان دیگر مانند گذشته کار نمی کرد و این برای همه آنهایی که او را می شناختند بسیار ناراحت کننده بود اما خبر ناگهانی درگذشتش به یکباره همه ما را دچار شوکی بزرگ و باور نکردنی کرد.

هوشنگ کامکار با بیان این مطلب به خبرنگار مهر گفت: وقتی برادرم اردشیر خبر فوت مشکاتیان را تلفنی به من داد آنقدر شوکه شده بودم که نمی توانستم صحبت کنم و فکر می کنم این واکنش اکثر هنرمندان و به خصوص اهالی موسیقی بود که ایشان و آثارشارشان را می شناختند.

نمی دانم چرا در این 10 - 15 سال گذشته مشکاتیان دیگر مانند گذشته کار نمی کرد و این برای همه آنهایی که او را می شناختند بسیار ناراحت کننده بود اما خبر ناگهانی درگذشتش به یکباره همه ما را دچار شوکی بزرگ و باور نکردنی کرد.

وی همچنین در مورد سابقه همکاری خود با پرویز مشکاتیان تصریح کرد: سابقه آشنایی ما به زمانی باز می گردد که در چاوش همکار بودیم. اما شاید این جالب باشد که سال ها قبل یک روز عازم کرج بودم که از طریق رادیو قطعه زیبایی را با نام"چهار مضراب خزان" از مشکاتیان در رادیو شنیدم؛ آنقدر این قطعه زیبا و تاثیر گذار بود که من با هر زحمتی که بود بالاخره توانستم شماره تلفن او را گیر بیاورم و به خاطر ساخت چنین کار زیبایی به او تبریک بگویم.

این آهنگساز در ادامه افزود: بعد از آن نیز با برادرانم نزد ایشان رفتیم و برای انجام چند کار مشترک با هم صحبت کردیم که نتیجه اش برگزاری یک کنسرت مشترک شد. اما به هر دلیل این همکاری ادامه پیدا نکرد و من هنوز هم که هنوز است وقتی به یاد"چهار مضراب خزان" ایشان می افتم تاسف می خورم که چرا مشکاتیان در سال های اخیر اینقدر کم کار می کرد.

کامکار همچنین گفت: مشکاتیان روحیه ظریفی داشت و شاید همین موضوع باعث می شد شریط امروز موسیقی ایران او را ناراحت کند؛ در هر صورت نمی دانم دلیلش چه بود که در 10- 15 سال گذشته کار آنچنانی از مشکاتیان ندیدیم و ایشان از فعالیت های موسیقایی به آن شکل گذشته کناره گرفته بود. این موضوع به خصوص از وقتی که همکاری اش با شجریان قطع شده بود به طور محسوس تری دیده می شد.

وقتی برادرم اردشیر خبر فوت مشکاتیان را تلفنی به من داد آنقدر شوکه شده بودم که نمی توانستم صحبت کنم و فکر می کنم این واکنش اکثر هنرمندان و به خصوص اهالی موسیقی بود که ایشان و آثارشارشان را می شناختند.

وی درباره جایگاه هنری مشکاتیان تاکید کرد: مشکاتیان را ملت ایران و همه هنرمندان می شناسند و با آثار ماندگارش آشنا هستند؛ ایشان هم در زمینه نوازندگی سنتور بسیار چیره دست و توانا بود و هم در حوزه آهنگسازی از قدرت مثال زدنی بهره می برد و این دو ویژگی از مشکاتیان هنرمندی بزرگ ساخته بود که در جریان موسیقی معاصر ایران بسیار تاثیر گذاشت. ملودی های زیبای مشکاتیان با صدای خواننده بزرگی چون شجریان آثار ارزشمندی را به وجود آورد که همواره برای مردم شنیدنی است.

هوشنگ کامکار در پایان با ابراز تاثر بسیار از درگذشت پرویز مشکاتیان گفت: درگذشت مشکاتیان قطعا ضایعه برزگی برای  ملت و جامعه هنری ایران محسوب می شود و من به نمایندگی از گروه کامکارها این ضایعه را به همه ملت شریف ایران و خانواده آن مرحوم تسلیت می گویم.

تنظیم برای تبیان : مسعودعجمی