تبیان، دستیار زندگی
آسادا» امیدوار است تا سال 2050 گروهی از متخصصان روباتیک را تشکیل دهد و روبات هایی طراحی کند که در مسابقات جام جهانی فوتبال با بازیکنان واقعی فوتبال بازی کنند و برنده هم بشوند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با قلبی مهربان اما بی روح!

«مینورا آسادا» استاد دانشگاه اوزاکا امیدوار است تا سال 2050 گروهی از متخصصان رباتیک را تشکیل دهد و ربات هایی طراحی کند که در مسابقات جام جهانی فوتبال با بازیکنان واقعی فوتبال بازی کنند و برنده هم بشوند.

ربات و رباتیک و robot , robotic

این در حالی است که بیش از یک دهه قبل، هوندا سازنده اتومبیل با ساخت ربات انسان نمای P2 که قابلیت راه رفتن داشت و همچنین ربات محبوب ASIMO، دنیای ربات ها را به مسیر تازه یی کشاند، ولی اصولاً محققان ژاپنی بیشتر روی ربات هایی متمرکز شده اند که عملکرد های متفاوتی نظیر تصدی گری ادارات، نگهبان امنیتی و حتی معلمان مدارس ابتدایی دارند.

توشیبا غول وسایل الکترونیکی جهان نیز در حال طراحی مدل جدیدی از دستیار خانگی با نام AppriAttenda است که با چرخ حرکت می کند و وسایل سنگین نظیر یخچال و فریزر را با دو دست بلند می کند و حرکت می دهد. این ربات بیشتر برای کمک به افراد سالخورده طراحی شده است.

«تاکاشی یوشیمی» محقق ارشد لابراتوار توشیبا می گوید؛ «هدف ما طراحی رباتی بود که به افراد مسن در کارها و امور خانه کمک کرده و امکان می دهد به تنهایی گلیم خود را از آب بیرون بکشند.» ماه گذشته نیز ژاپنی ها اولین ربات مدل لباس را با نام HRP-4C ساختند که خرامان راه می رود و با کمک 42 موتور حرکتی که در صورت آن تعبیه شده، لبخند می زند. سازندگان این ربات (موسسه علوم صنعتی و فناوری پیشرفته توکیو) قصد دارند آن را که 158 سانتی متر قد دارد و بسیار شبیه مانکن ها است با قیمت 200 دلار به فروش برسانند.

«فومیو میازاکی» استاد رشته علوم مهندسی از دانشگاه اوزاکا پیش بینی می کند ربات هایی که یک یا دو دهه آینده طراحی می شوند، می توانند علاوه بر برآورده کردن نیاز های اجتماعی افراد، حتی در کنار آنها به کار نیز بپردازند. Kokoro یکی از شرکت های فرعی Hello Kitty در توکیو (که در زبان ژاپنی به معنی قلب و مغز است) نیز در حال طراحی و ساخت ربات های انسان نمایی است که به صورت متبحرانه یی با افراد صحبت می کند.

«یوکا یوکوتا» مدیر شرکت Kokoro معتقد است ربات ها قلب دارند. وی می گوید؛ «ربات ها فقط به این خاطر کاملاً شبیه انسان نیستند که روح ندارند.» وی می افزاید؛ «زمانی که ساخت رباتی را به پایان می رسانیم و لحظه یی فرا می رسد که چشم هایش را باز می کند، آن زمان می فهمیم که کارمان نتیجه داده است.»

به نظر می رسد عقیده عمومی مردم ژاپن در مورد ربات ها بسیار بازتر از مردم کشور های غربی است که مهد ساخت فیلم های علمی- تخیلی نظیر بلید رانر یا ترمیناتور به شمار می آید زیرا اصولاً تصویری که مردم ژاپنی در مورد ربات ها دارند در قالب شخصیت های کارتونی Astro Boy بامزه و مهربان جلوه می کند. در مقابل کشور های غربی اکثراً ربات ها را به صورت خشن تصویر سازی می کنند

مترجم: نسترن صائبی

تنظیم برای تبیان: سیدخاموشی