تبیان، دستیار زندگی
چاپ اول كتاب «انیس‌المجتهدین(فی علم‌الاصول)»(جلد اول) تالیف ملا محمد‌مهدی نراقی، به همت مركز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و از سوی موسسه بوستان كتاب منتشر و روانه بازار نشر شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بررسي موضوعات علم ‌اصول در انيس‌المجتهدين
انیس‌المجتهدین

چاپ اول كتاب «انيس‌المجتهدين(في علم‌الاصول)»(جلد اول) تاليف ملا محمد‌مهدي نراقي، به همت مركز احياي آثار اسلامي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و از سوي موسسه بوستان كتاب منتشر و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر كه در دو جلد سامان يافته است مهمترين موضوعات علم ‌اصول را با دلايل محكم و به‌دور از تطويل، در پنج مبحث مي‌كاود.

مولي محمدمهدي نراقي(متوفاي 1209 هجري قمري) از عالمان برجسته شيعي است كه عمر خود را با علم و پرهيزكاري به‌سر آورد. وي آثار ماندگاري از خود برجاي گذاشت كه يكي از آنها، اثر حاضر در علم اصول فقه است.

این عالم برجسته در مقدمه این کتاب آورده است: «پس از غور در علم اصول به مطالبى دست یافتم که کتاب‌هاى بیشتر علما از آنها خالى است و آنها را در این کتاب گرد آوردم. شیوه من در این کتاب، تحقیق در مسائل حق و ذکر دلایل اتمّ است و از آوردن مطالب طولانى بى‌فایده که در برخى کتب فضلا دیده مى‌شود خوددارى کردم. همچنین از جواب به همه ادله مقابل خوددارى مى‌کنم، زیرا درک آنها مشکل است. در هر اصل، به مساله‌اى فرعى که بر آن متفرع مى‌شود اشاره مى‌کنم تا خواننده با چگونگى تفریع آشنا شود. کتاب را (انیس‌المجتهدین) نامیدم.»

این کتاب در دو جلد و به همت مرکز احیاى تراث اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با پژوهشی شایسته، سامان یافته است.

كتاب «انيس المجتهدين» از پنج مبحث تشكيل شده است كه مولف در جلد اول آن (كتاب حاضر) به مقدمات و ادله شرعيه مي‌پردازد. در جلد دوم اين كتاب، مشتركات كتاب و سنت، اجتهاد و تقليد، و تعادل و ترجيح مورد بحث و نقد قرار مي‌گيرند.

كتاب‌هاي عوائد‌الايام، روضات‌الجنات، اعلام‌الشيعة، لباب‌الالقاب، الذريعة الي تصانيف‌الشيعه، الاحتجاج، المعجم‌الوسيط، تمهيد‌القواعد، كافي، المصباح‌المنير، الذريعة‌الي اصول‌الشريعة، الفوائد‌الحائرية، كنزالعمال، تهذيب‌الاحكام، عوالي‌اللئالي، دعائم‌الاسلام، سنن‌الدار قطني، المستصفي، المحصول، منتهي‌الوصول، معالم‌الدين، البداية في علم‌الدراية، نهاية‌الدراية و ... از منابع مورد استناد مولف در تدوين اين اثرند.

چاپ اول كتاب «انيس‌المجتهدين(في علم‌الاصول)» (عربي) در شمارگان 1200 نسخه، 588 صفحه و بهاي 120000 ريال راهي بازار نشر شد.