تبیان، دستیار زندگی
روز چهارشنبه چهاردهم ژانویه سال 2004 میلادی در تاریخ ملت فلسطین و مقاومت این ملت فراموش نشدنی است چرا که این روز یاد آور خاطره ی مادر شهادت طلب فلسطینی با نام « ریم
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شیرزنان استشهادی فلسطین (4)
ریم صالح الریاشی

شهیده ریم صالح الریاشی :

روز چهارشنبه چهاردهم ژانویه سال 2004 میلادی در تاریخ ملت فلسطین و مقاومت این ملت فراموش نشدنی است چرا که این روز یاد آور خاطره ی مادر شهادت طلب فلسطینی با نام «ریم صالح الریاشی» است که به هنگام شهادت تنها 22 سال داشت. وی اولین شهادت طلب زن در جنبش حماس و نوار غزه به شمار می رود. به رغم آنکه ریم هفتمین زن شهادت طلب فلسطینی است که علیه صهیونیستها دست به عملیات شهادت طلبانه زده اما عملیات وی با سایر عملیات های مشابه تفاوت دارد: زیرا وی اولین مادری است که با شهادتش همسر و دو فرزندش را تنها گذاشت.فرزند کوچک وی در زمان شهادتش تنها 18 ماه داشت .نام ریم با این عملیات در فهرستی ثبت شد که اسامی شیر زنان سرزمین زیتون وفاء ادریس، دارین ابو عشیه ، آیات الاخرس، عندلیب طقاطقه، هبه دراغمه و هنادی جرادات در آن مشاهده می شود.شخصیت، حرکت و منطق ریم – که در وصایای به جا مانده از او خود نمایی می کند- کاملاً از سایرین ممتاز است . حتی زمان و مکان عملیات وی نیز با موارد قبلی متفاوت بود. او در ابتدای سال 2004 آمد تا روح مقاومت را بار دیگر زنده کند . محل عملیاتش یکی از مستحکم ترین پایگاه های اشغالگران بود.

ریم الریاشی، سمبل عزت و افتخار و سمبل شرف امت اسلامی فلسطین است که در انتظار چنین نمونه و الگوی بی نظیر از ایثار و یقین بی قرار بود.او موانع ترس ، عجز و ناتوانی را که در مسیرش و در مسیر کمال انسانهای عادی دیگر کار گذاشته شده از سر راه کنار زد. ریم الریاشی قدرت ایمان ، استحکام عقیده ، صلابت اراده، عمق فداکاری و عطوفت پرمهر مادری را با یکدیگر در آمیخت. او قله ای بلند و سر به فلک کشیده بود که کبر و نخوت صهیونیستها در عصر نو را لگد کوب کرد . ریم الریاشی مادری بود مانند سایر مادران اما او به قدری که برای دین و وطنش زیست برای خود و فرزندانش زندگی نکرد.او به دین و سرزمینش بیش از خود و فرزندانش وابستگی داشت. بنابراین مستحق آن بود که پر آوازه ترین شهادت طلب و پرچمدار مبارزه و جهاد زن مسلمان در خاک فلسطین باشد. او از مدتها قبل از عملیاتش در مسیر شهادت گام بر می داشت وهرگز در این راه امیدش را از دست نداد تا سر انجام خداوند شهادت را به وی ارزانی داشت.

او فتح الفتوحی الهی را برای جهاد ملت و جنبش خود رقم زد و تروریسم صهیونیستی را به مذلت کشاند. او گنجینه ای بزرگ از معنویت بود که با عملیات تاریخی اش دل ملت خود را آرام ساخت ؛ اما برای صهیونیستها مانند آتشفشانی سوزان بود . ریم اعتقاد داشت که ایمان ، معجزه می کند و اتصال با پروردگار و استمداد از وی ، تمام مشکلات را از پیش رو بر خواهد داشت و همه موانع را مرتفع خواهد ساخت. او ایمان داشت که تا وقتی در مسیر پروردگار گام بردارد منحرف نشده و راه را گم نمی کند و در نهایت پیروزی و موفقیت نصیبش خواهد شد. او مانند برخی از زنان هرگز غریزه مادری خود را به حساب دین و عقیده اش ننوشت تا بدین وسیله از مسئولیت جهادی خود شانه خالی کند و بر ویرانه های وطن ، ملت و آرامش چشم فرو بندد.  از این رو آماده بود تا با اولین ندا جانش را فدای ایمان به خدا ، عشق به پروردگار متعال کند و بدون آنکه قلبش ذره ای با شوائب دنیوی یا گرایشهای عاطفی احساسی آمیخته شود او امانت را به صاحبش باز گرداند.

ریم صالح الریاشی3

« صالح» پدر ریم نماینده یکی از شرکتهای باطری سازی خودروهای آلمانی بود و اوضاع مالی مناسبی داشت . خانواده وی شامل شش پسر و چهار دختر بود وی در حیات خود در مسیر اطاعت از پروردگار و عشق به رسول ، دین و مومنان اسلام گام برداشت و اوان دوران رشدش به مسجد پیوست. مسجد« مصطفی» که ارزشها را در آن آموخت و خود را از اصول و اندیشه هایی که حیاتی طیب را برایش تضمین می کرد ، سیراب نمود؛ حیاتی به دور از اسراف ، تبذیر و انحرافات . او در سالهای تحصیل به انجمن اسلامی دانشجویی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین ( حماس) پیوست. ارزشها ، اصول و اندیشه های اسلامی به تدریج در دل و جان ریم رشد و نمو یافت و هر روز که می گذشت عشق و علاقه اش به دین و وطن بیشتر می شد تا اینکه رسماً به جنبش حماس پیوست و به یکی از شاخص ترین فعالان این جنبش در محل سکونتش تبدیل شد . ریم علاوه بر حضور در مساجد ، پیوسته کتب دینی مطالعه می کرد و مسائل عبادی مانند روزه و نماز نافله را بجا می آورد که در مسجد مصطفی به زنان دروس دینی می آموخت . زمانی که به سن ازدواج رسید جوانان بسیاری که شیفته پایبندی ، اخلاق، تدین و اصالت ریم شده بودند به خواستگاریش آمدند اما ریم مانند بقیه دختران عادی نبود که طالب لذات دنیا باشد. بلکه با چشم بصیرت به افق های دور و دنیایی دیگر که جهان مادی را در نوردید در نظر داشت. او آنچه را که دختران دیگر با اشتیاق آرزو می کنند و می پذیرند ، نپذیرفت و مال و ثروت ، اصل و نسب و سایر صفاتی که بسیاری از افراد داشتند او را فریفته خود نساخت .

ریم برای خواستگارانش شرطی گذاشت که در این آخر الزمان پر آشوب که ارزشها در آن ضد ارزش و ضد ارزشها در آن ارزش شده است ،عجیب می نمود. در این میان « زیاد عواد » که جوانی 28 ساله بود شروط او را با کمال میل پذیرفت و همسر و همراه ریم در زندگی شد و این دو در « حی الزیتون» واقع در شرق غزه سکنی گزیدند. پروردگار متعال به ریم و همسرش دو فرزند اعطا فرمود که هر دو در ژانویه 2004 کمتر از سه سال داشتند . برخلاف بسیاری از جوانان ، زندگی خانوادگی و عشق همسر و فرزندان در روحیات ریم تغییری ایجاد نکرد و سر پرشور او آرام نگرفت.هر روز که می گذشت بر شور و شوق ریم افزوده می شد. او معتقد بود که حیاتش بیش از حد افزایش یافته و زمان شهادتش به تاخیر افتاده است . وی وقتی در دبیرستان بود قصد اجرای عملیات شهادت طلبانه را داشت . اما این امر سالها به طول انجامید . او در همان سالها از پروردگار خواست که مسیر اجرای عملیات شهادت طلبانه را در مناطق اشغالی سال 1948 را برای وی باز کرده و مرتفع سازد ؛ اما در این زمان موفق به عملی کردن آرزویش نشد . با این حال به تلاشهای خود ادامه داد و هرگز مایوس و ناامید نشد.

"آتش این خونخواهی شعله ور خواهد ماند و هر روز برافروخته تر خواهد شد تا آنجا که دشمن یهودی را بسوزاند و پرچم توحید را بر گستره سرزمین عزیزمان و بر مناره مسجد الاقصی مبارک برافراشته سازد و از شما برای موفقیت و پایداری خود طلب دعا می کنم. "

ریم پیوسته به دنبال راهی برای تحقق هدف والایش بود. حتی نام خود را به عنوان داوطلب عملیات شهادت طلبانه به فرماندهی گردانهای قسام ارائه داد اما این فرماندهی به سبب شرایط آن زمان از پذیرش خواسته وی خودداری نمود.ریم در امید دیدار پروردگار و جهاد در راه خدا بود تا اینکه انتفاضه آرزوهای وی برای منفجر کردن خود در میان دشمنان خدا و بشریت را محقق ساخت ؛ به ویژه که برخی مجاهدات در کرانه باختری دست به عملیاتهای شهادت طلبانه زده و این راه مبارزه و جهاد را با تقدیم جان خود گشوده بودند. ازدواج ریم و به دنیا آوردن دو فرزند مانعی در برابر وی برای ادامه تلاش تا نیل به مقصودش ایجاد نکرد و مجدداً برای اجرای عملیات به گردانهای قسام اصرار ورزید اما آنها باز هم مردد بودند زیرا ریم یک مادر و همسر بود . با این حال پافشاری ، شجاعت و ایمان ریم عاملی شد تا گردانهای قسام با انتخاب وی به عنوان اولین مادر شهادت طلب علیرغم وجود دهها و صدها دختر که آرزوی شهادت بدین شکل را داشتند ،موافقت کنند.انتخاب ریم برای اجرای عملیات شهادت طلبانه برای فرماندهی گردانهای شهید عزالدین قسام کار آسانی نبود و درباره آن بحث و جدل زیادی صورت گرفت. به رغم تردیدهای شورای تصمیم گیری اصل مشارکت زنان در فعالیتهای نظامی و جهادی مخصوصاً اجرای این عملیات توسط یک زن مورد قبول واقع شد. لذا با ریم تماس گرفته و متعاقباً وی برای اجرای عملیات بر اساس برنامه قبلی آماده شد. دیگر به آموزش تکمیلی بیشتر برای پوشیدن و به کار انداختن کمربند انفجاری نیازی نبود چرا که اراده پولادین و اشتیاق ریم به شهادت در تسهیل ماموریتش سهم بسزایی داشت. اجرای طرح نیازمند آن بود که ریم ابتدا از صحنه عملیات بازدید کند.او گذرگاه ایریز(بیت حانون) تا محل زندگی خود را از نزدیک مورد بررسی قرار داده و شیوه فعالیت سربازان اشغالگر را در زمان تفتیش و بازرسی مردم مشاهده نمود.

پس از آن بنا بر پیشنهاد ریم اصلاحاتی در طرح عملیاتی انجام شد و با توفیق الهی طرح تکمیل شد و اینک همه منتظر اجرای عملیات بودند تا بار دیگر زندگی صهیونیستها به جهنم تبدیل شود.

ریم صالح الریاشی 2

متن وصیت نامه شیر زن شهادت طلب ریم الریاشی :

بسم ا.. الرحمن الرحیم

من شهادت طلب « ریم صالح الریاشی» فرزند یگانهای شهید عز الدین قسام ، این عملیات را به صورت مشترک با برادرانم در یگانهای شهدای الاقصی برای جلب رضایت خداوند عزوجل به انجام می رسانم برای انتقام کشیدن از یهود این دشمن بشریت و کسانی که در سرزمینم فساد می کنند در رفح و نابلس و رام ا.. و جنین و باقی شهرهای سرزمین عزیزم و برای پاک کردن مقداری از ننگی که به واسطه اعمال حاکم سازش کار بر پیشانی این امت نقش بسته است.

مردم قهرمانم!

به محض اینکه آنها به ما ضربه ای بزنند ما نیز انتقام خواهیم گرفت و آتش این خونخواهی شعله ور خواهد ماند و هر روز برافروخته تر خواهد شد تا آنجا که دشمن را بسوزاند و پرچم توحید را بر گستره سرزمین عزیزمان و بر مناره مسجد الاقصی مبارک برافراشته سازدو از شما برای موفقیت و پایداری خود طلب دعا می کنم. دیگر اینکه از خدای عزوجل می خواهم این عمل مرا خالصاً برای ذات کریم خویش قرار دهد و آن را واسطه ذلت یهود و آرامش دلهای مومنین قرار دهد« و هوالولی ذالک و القادر علیه »

و آخر کلام اینکه « الحمدلله رب العالمین »

یگان شهید عزالدین قسام و یگانهای شهدای الاقصی فلسطین .


منبع :فکت نیوز