تبیان، دستیار زندگی
محسن باد پا، کارشناس علوم قرآن، با بیان اینكه خشیت در برابر آیات قرآن بهترین نوع تلاوت است، گفت: در حال حاضر، خشوع در تلاوت قرآن خیلی كمرنگ شده و بعضی از قاریان با اینكه صدای خوبی دارند، تجوید را فدای زیباخوانی كرده‌اند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین نوع تلاوت قرآن

قرآن

محسن باد پا، کارشناس علوم قرآن، با بیان اینكه خشیت در برابر آیات قرآن بهترین نوع تلاوت است، گفت: در حال حاضر، خشوع در تلاوت قرآن خیلی كمرنگ شده و بعضی از قاریان با اینكه صدای خوبی دارند، تجوید را فدای زیباخوانی كرده‌اند

به گزارش خبرنگار فارس، توانا، محسن بادپا در نشست بررسی و كاربردی كردن خشوع در برابر آیات قرآن كه با همكاری شورای عالی انقلاب و بخش نهادها و مؤسسات نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم برگزار شد، با تاكید بر اینكه زیباخواندن قرآن، بالاترین ارزش است، اظهار داشت: قاری نباید تنها هدفش زیباخوانی باشد، بلكه باید كسانی را كه به قرائت قرآن گوش می‌دهند را تحت تأثیر قرار دهد.

وی تصریح كرد: در زمان حضرت محمد (ص) این شبهه ایجاد شده بود كه كسی كه در زمینه قرائت قرآن دارای نفس بلند است و زیبا می‌خواند، باید مورد توجه قرار بگیرد؛ در صورتی كه از دیدگاه پیامبر (ص) بهترین قاری كسی است كه هنگام تلاوت آیات، خشوع داشته باشد و بدین ترتیب این حس به مخاطبان منتقل شود.

بادپا گفت: خوف و خشیت به هم نزدیك و به معنای حس كردن مقام و شأن خداوند هستند، اما تفاوت این دو بر مبنای ترس از خدا است؛ نه از سر خطر.

وی تصریح كرد: اصولا در هر عبادتی، خشوع لازم است و تلاوت قرآن چیزی جز خشیت در برابر خداوند نیست.

بعضی از قاریان، تجوید را فدای زیباخوانی كرده‌اند

این كارشناس قرآنی گفت: خشوع در آیات قرآن این نیست كه آرام بخوانیم تا كسی متوجه نشود؛ بلكه باید طوری تلاوت كنیم كه وقتی كسی می‌شنود از حالت قاری احساس كند كه وی به آیات قرآن خشوع دارد.

وی گفت: متأسفانه در حال حاضر، خشوع در تلاوت قرآن خیلی كمرنگ شده و بعضی از قاریان با اینكه صدای خوبی دارند، تجوید را فدای زیباخوانی كرده‌اند؛ كه باید به این نكته بسیار توجه كرد. چرا كه زیباخوانی در حال ترویج است، در حالیكه خشوع در برابر آیات نادیده گرفته می‌شود.

وی با تاكید بر اینكه باید كلام خدا را زیبنده خواند، تجوید را یكی از آداب خشوع دانست.

بادپا صوت و لحن را یكی دیگر از آداب خشوع دانست و گفت: از حضرت علی (ع) سئوال شد كه چه نغمه و صوتی برای تلاوت قرآن مناسب است و ایشان فرمودكه قرآن حتما باید با لحن عربی خوانده شود و آواز آن مثل نوحه نباشد.

وی شناخت درست از حركات را یكی از نكاتی دانست كه می‌تواند در زمینه تلاوت قرآن با لحن عربی موثر باشد.

این كارشناس قرآنی گفت: ادای درست حروف، معرفت به آیات قرآن و جدی گرفتن پیام‌های این كتاب آسمانی و نیز احساس خشوع در برابر پروردگار از جمله نكاتی است كه باید مورد توجه قرار گیرد؛ بنابراین كسی كه نسبت به آیات و مفاهیم خشوع پیدا نكند، غافل است.


تنظیم برای تبیان: شکوری