تبیان، دستیار زندگی
از ویژگی های مهم بندگان صالح پروردگار اشک و ندبه به درگاه اوست. این صفت در همه پیامبران الهی و امامان معصوم (ع) وجود داشته و از سجایای اخلاقی آنان شمرده شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رحمت اشک
رحمت اشک

از ویژگی های مهم بندگان صالح پروردگار اشک و ندبه به درگاه اوست. این صفت در همه پیامبران الهی و امامان معصوم (ع) وجود داشته و از سجایای اخلاقی آنان شمرده شده است.

زیبایی اشک ریختن و گریستن آن هم برای معبود و مقصود عالمیان آن قدر عظیم است که شایان وصف نیست و الفاظ در بیان آن قاصرند.از زیباترین حالات آدمی، هنگامی است که قطره های اشک همچون مروارید بر گونه هایش جاری می شود.

پیامبر گرامی اسلام درباره گریستن از ترس خدا فرموده است:«البتکاءُ من رحمةالله مفتاح الرحمة و علامة القبول و باب الاجابة؛ گریستن از ترس خدا کلید رحمت، نشانه پذیرش و در اجابت(دعا) است».

نیز در سخنان ارزشمند امیرالمومنان علی (ع) می خوانیم:

« گریه چشم ها و خثیت دل ها، از رحمت خداوند بلند نام است. بنابراین هر گاه اینها را در خود یافتید، دعا کردن را غنیمت شمارید. اگر در میان یک امت، یک بنده هم گریه کند، خداوند متعال به سبب گریه آن بنده بر آن امت رحم می کند».

ودر سخنان امام باقر (ع) آمده است که تضرع و به سجده افتادن آن هنگام که با جاری شدن اشک ها همراه شود ، رحمت خدا را به ارمغان می آورد و آن لحظه، بهترین لحظه برای خواستن از پروردگار است.

آن حضرت فرموده است:« تضرع و نماز، جایگه بلندی در نزد خداوند متعال دارند. هر گاه بنده در پیشگاه خداوند به سجده افتاده باشد، چنانچه اشکهایش جاری گردد. رحمت فرود می آید. پس درخواست کردن و حاجت طلبی را در آن لحظه ،غنیمت شمرید».

اشک ریختن در حال دعا، آن قدر اهمیت دارد که امام صادق (ع) حتی به یاد آوردن اندوه از دست رفتگان برای رقت قلب و گریه پیش از دعا را جایز می داند.

اسحاق بن عمار می گوید به امام صادق (ع) گفتم: دعا می کنیم و میل دارم گریه کنم، اما گریه ام نمی آید. گاه به یاد یکی از کسانم که مرده است می افتم و دلم می سوزد و می گریم. آیا این، جایز است؟

آن حضرت فرمود: آری، آنها را به یاد آور و دچار رقت قلب که شدی، گریه کن و به درگاه پروردگارت  تبارک و تعالی- دعا نما».

نیز پیامبر خدا در هنگام دعا آن قدر گریه می کرده که گونه اش محاسنش تر می شده است؛ عایشه نقل می کند:

پیامبر خدا، به نماز ایستاد و قرآن خواند و گریست. سپس نشست و قرآن خواند و دعا و کرد و گریست. باز نشست و قرآن خواند دعا کرد و گریست و چون تمام کرد به بستر رفت، باز قرآن خواند و گریست، چندان که گونه ها و محاسنش از اشک، تر شد. گفتم ای پیامبر خدا، آیا این است که خداوند، گناهان گذشته و آینده تو را آمرزیده است؟ آن حضرت فرمود:« آری، اما آیا بنده ای سپاسگزار نباشم؟


منبع: رسا                               تنظیم برای تبیان:مجید نقدی گروه حوزه علمیه