تبیان، دستیار زندگی
كتاب «در حریم یاس» تهیه و تنظیم موسسه پیام امام هادی(ع) از سوی انتشارات پیام امام هادی(ع) به چاپ چهارم رسید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زيارت و آداب آن «در حريم ياس»
زیارت و آداب آن «در حریم یاس»

كتاب «در حريم ياس» تهيه و تنظيم موسسه پيام امام هادي(ع) از سوي انتشارات پيام امام هادي(ع) به چاپ چهارم رسيد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين اثر، مجموعه‌ زيارات حضرت زهراي اطهر(س) است كه آداب زيارت و مقدمه‌اي گويا و فشرده در شرح حال آن حضرت(س) ضميمه كتاب حاضرند.

اين نوشتار، عرض ادبي است كوچك به آستان بلند مستوره سرمد، بانوي آسماني، فرشته زميني و پاره تن حبيب خدا محمد مصطفي(ص)، فاطمه زهرا سلام‌الله عليها.

در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: «ادب‌جويان محضر حضورش چگونه بايد شرط ادب به پا دارند؟ و خاكساران درگاهش چگونه بايد شرط ‌بندگي به جاي آرند؟

سرگشته‌گان وادي محبتش به كدامين بيان سرگشته‌گي خويش را بسرايند؟ و زايران كوي اجابتش چگونه بايد با او به نجوا نشينند؟

موسسه امام هادي(ع) به دنبال يافتن پاسخي براي اين پرسش‌ها از ميان احاديث و گفته‌هاي معصومين(ع) و نظرات حديث‌پژوهان، و به منظور فراهم آوردن موسوعه‌اي گرانسنگ پيرامون "زيارت" و "زيارات معصومين(ع)" تلاش گسترده‌اي را آغاز كرد و سال‌ها اين مهم را در برنامه كار خود قرار داد و اكنون كه آن تلاش‌ها در شرف شكوفايي است و تدوين موسوعه زيارات آخرين مراحل خود را طي مي‌كند بر آن شديم تا بخش زيارات فاطمه سلام‌الله عليها را به صورت مستقل منتشر كنيم تا ضمن عرض ادب به ساحت قدس فاطمي از حضرتش براي پايان كار كمك بطلبيم.»

در اين اثر، قبل از پرداختن به زيارات فاطمه زهرا(س)، اشاره‌اي كوتاه به زندگي آن بانوي مخدره(س) و برخي از فضايل و مناقبش نيز شده است از جمله: اسم و نسب، كنيه، لقب، ولادت، شهادت، محل دفن حضرت زهرا(س)، فضايل آن حضرت (س)، شكوه ولادت، بانوي بي‌همتا، برترين بانوي عالم، عزيزترين مردم نزد رسول خدا(ص)، خشم و خشنودي فاطمه(س)، آثار محبت و غضب فاطمه(س)، پدر به فدايش، گفت‌وگو با فرشتگان، مصحف فاطمه(س)، لوح فاطمه(س)، صديقه شهيده، و فضيلت زيارت حضرت زهرا(س) گوشه‌هايي از زندگاني برترين بانوي بزرگوار خلقت است.

فصل زيارات كتاب، از دو بخش و 11 زيارت تشكيل شده است. بخش اول ويژه زياراتي است كه روايت نيز محسوب مي‌شوند و بخش دوم، شامل زياراتي است كه به طور صريح به معصوم(ع) نسبت داده نشده‌اند.

كتاب‌هاي شرح نهج‌البلاغه ابن ابي‌الحديد، الاتحاف بحب‌الاشراف، الاستيعاب في معرفة‌الاصحاب، اسدالغابة في معرفة‌الصحابة، اقبال‌الاعمال، القاب‌الرسول و عترته، امالي(طوسي، صدوق، شيخ مفيد)، انساب‌الاشراف، بحارالانوار، بشارةالمصطفي، بصائرالدرجات‌الكبري، بيت‌الاحزان، تاج‌المواليد، تاريخ‌الائمة، تاريخ‌الاسلام، تفسير عياشي، تفسير قمي، توحيد، تهذيب، دلائل‌الامامة، روضة‌الواعظين، صحيح بخاري، الصواعق‌المحرقه، العقدالفريد، علل‌الشرایع، عيون اخبارالرضا(ع)، فرائدالسمطين، كافي، خصال، كشف‌الغمه و ... از منابع مورد استناد در تدوين اين اثرند.

چاپ چهارم كتاب «در حريم ياس» در شمارگان 1500 نسخه، 112 صفحه و بهاي 10000 ريال راهي بازار نشر شد.