تبیان، دستیار زندگی
اگر بی‌جهت دستخوش هیجانات زودگذر شده‌اید و تصمیم اشتباه به ازدواج، آن هم ازدواجی بی‌تناسب گرفته‌اید لااقل در مورد طلاق، یک تصمیم آنی را نگیرید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چون دوست دارم طلاقت میدم

طلاق توافقی

همسرم قبل از ازدواج بسیار محدود بود و خانواده‌اش اجازه نمی‌دادند با دوست‌هایش تفریح کند و زود برایش زن گرفتند. بعد از عروسی، یکی دوبار این موضوع را که همسالانش در حال تفریح‌اند و او باید بار مسوولیت زندگی را عهده‌دار شود، عنوان کرد. یکی دو سال است که به من پیشنهاد داده به طور توافقی و بدون اطلاع دیگران از هم طلاق بگیریم. او می‌گوید: «پدر و مادرم عاشق تو هستند. به آنها می‌گویم لیلا دیگر طاقت این بی‌پولی‌ام را ندارد. اگر پول بدهید یا شرکتی برایم بزنید، برمی‌گردد. آنها حتما موافقت می‌کنند و ما دوباره ازدواج می‌کنیم.» هر روز که به خانه می‌آید تقاضایش را تکرار می‌کند و وعده ماشین خریدن و طلا و غیره را به من می‌دهد.

حتما شما  تا به حال زوجینی را دیده‌اید که توافقی از هم جدا می‌شوند. بعضی از آنها از این تصمیم خود رضایت کامل دارند و سال‌های بعد هم به نیکی از آن یاد می‌کنند و برخی دیگر متوجه می‌شوند که عجب اشتباهی مرتکب شده‌اند و افسرده می‌شوند. متاسفم که این مساله را عنوان می‌کنم اما درصد زیادی از طلاق‌های توافقی که امروزه انجام می‌گیرند از همان ابتدا بسیار مشکوک‌اند و گویای دلایل پنهانی پشت این تصمیم هستند. مواردی که متاسفانه دیر شده بود و پس از طلاق، خانم یا آقا متوجه شده  بودند عجب رودستی از همسر خود خوردند و حالا با انواع مشکلات اعصاب و روان مواجه هستند اما داستان این هفته، مربوط به خانمی می‌شود که قبل از هرگونه تصمیمی، می‌خواهد در مورد کاربرد طلاق توافقی اطلاعاتی کسب کند. او داستان خود را این‌طور می‌گوید.

در مطب مشاور خانم دکتر بهرامی

نمونه‌های زیادی از چنین طلاق‌های توافقی داریم که ناگهان والدین دو طرف پس از طلاق متوجه می‌شوند این جوان‌ها چه قدر بی‌مورد زندگی خود را خراب کردند. برای اینکه چنین تصمیم‌هایی می‌توانند زمینه نیرنگ و فریب طرفین را در خود به طور نهفته داشته باشند، یک نکته مهم را به همه زوجین یادآوری می‌کنم.

اگر کارشناس مربوطه تشخیص دهد مشکل شما راه‌حل دارد ولی باز هم همسرتان بر تقاضای طلاق پافشاری می‌کند، حتما از او بخواهید که تقاضایش را از راه قانون دنبال کند

فقط در یک صورت است که توصیه می‌کنم به جای طلاق گرفتن از پروسه عادی، نوع توافقی را انتخاب کنید و آن وقتی است که یک کارشناس تشخیص بدهد مشکل شما غیرقابل حل است. اگر کارشناس مربوطه تشخیص دهد مشکل شما راه‌حل دارد ولی باز هم همسرتان بر تقاضای طلاق پافشاری می‌کند، حتما از او بخواهید که تقاضایش را از راه قانون دنبال کند. این کار دو حسن بزرگ دارد: اول اینکه به مرور زمان و در طی کاغذ بازی‌های قانونی که به عقیده من چالش معقولی برای طلاق زوجین است، خشم او فروکش می‌کند و فرصت می‌یابد کمی منطقی‌تر فکر کند. دوم، باعث می‌شود در حین این رفت و آمدها با انواع و اقسام زوجینی که به دادگاه خانواده می‌آیند، برخورد کند و ببیند و باور کند که طلاق آن‌قدرها هم که او فکر می‌کند پیمودن راه سعادت و رهایی از جهنم به سوی بهشت برین نیست. او در این بالا و پایین رفتن از پله‌های دادگاه با کسانی مواجه می‌شود که درگیر عوارض طلاق‌اند یا گهگاه صحبت‌های قاضی که او را دعوت به سازش می‌کند باعث می‌شود به موضوع سازش بیندیشد. بسیاری از کسانی که از این شیوه استفاده کردند، امروز در شرایطی زندگی می‌کنند که دست در دست هم برای بهتر زندگی کردن دنبال راه حل و تلاش‌اند.

طلاق توافقی

* اما خانم دکتر! به نظر هر زوجی، مشکل خودشان غیرقابل حل است. معلوم است که آنها به یک کارشناس مراجعه نمی‌کنند. من هم اگر اینجا هستم به خاطر این است که همیشه به محض بروز هر دردی، دنبال دوا می‌گردم. از یک دندان درد بگیرید تا هر چیز دیگری و این درد و دغدغه فکری آزارم می‌داد.

دکتر بهرامی: می‌دانید چرا شما و بسیاری از جوانانی که این عادت خوب را دارند و دیگران باید همواره در چالش باشند؟ چون آنها گاهی اوقات هیچ هدفی را در زندگی دنبال نمی‌کنند. برای همین در طی این مسیر، هر چه پیش آید خوش آید را برمی‌گزینند. اگر کسی قصد حفظ زندگی خانوادگی و شغلی و یا قصد حفظ سلامتی خود را داشته باشد نزد کارشناس برای درمان هر دردی می‌رود. می‌خواهم بگویم اگر بی‌جهت دستخوش هیجانات زودگذر شده‌اید و تصمیم اشتباه به ازدواج، آن هم ازدواجی بی‌تناسب گرفته‌اید لااقل در مورد طلاق، یک تصمیم آنی را نگیرید. معمولا آنهایی که بر سر طلاق به توافق می‌رسند دو دلیل را برای خود می‌شمارند:

1) به خانواده‌ها نمی‌گوییم چون قطعا مانع ما خواهند شد.

2) این بهترین راه است که از شر اتلاف وقت و انرژی خود در دادگاه‌های طلاق رها شویم.

باز هم می‌گویم اگر زن و شوهری یک مساله غیرقابل درمان مثلا یک ناتوانی جنسی خاص داشته باشند، قابل قبول است که پس از طی همه راه‌های درمانی، اگر کارشناس به آنها می‌گوید بهتر است از هم جدا شوند، به طور توافقی و بدون حرمت‌شکنی و آبروریزی و یا آزردن روح و جسم یکدیگر در این پروسه طولانی دادگاه‌ها از هم طلاق بگیرند. البته معنی طلاق توافقی این نیست که یکی قربانی شود و دیگری زور بگوید . بلکه باید بر سر هر یک از شرایط طلاق از قبیل مهریه، خانه و حضانت بچه‌ها به توافق برسید.

اگر بی‌جهت دستخوش هیجانات زودگذر شده‌اید و تصمیم اشتباه به ازدواج، آن هم ازدواجی بی‌تناسب گرفته‌اید لااقل در مورد طلاق، یک تصمیم آنی را نگیرید.

اگر هم کسی ادعا می‌کند که خودش قادر است تشخیص دهد مشکل او راه حل دارد یا غیرقابل حل است باید گفت چنین ادعایی کذب است، چه طور ممکن است شما در گود یا میدان باشید و در عین حال به محیط خود اشراف کامل هم داشته باشید و جوانب را بسنجید؟! از این گذشته، هیچ کارشناسی نمی‌گوید برای حل مشکل اقتصادی یا بین فردی و خانوادگی تنها راه باقی مانده طلاق است.

لیلا جان! مشکل شما قابل حل است. اگر واقعا از نظر اقتصادی با مشکل مواجه‌اید و والدین همسرتان به شما علاقه‌مند هستند و مطمئن‌اید آنها به خاطر شما و با پیشنهاد طلاق توافقی حاظرند به شما کمک کنند چرا به مهر و محبت رفتار کردن را کنار بگذاریم و از طریق یک راه غیرایمن یکدیگر را دور بزنیم؟ آیا شما تضمینی می‌دهید که او به خاطر اینکه دوباره به قول خودش دوران مجردی را از سر نگیرد و از بار تأهل شانه خالی کند، چنین تصمیمی گرفته است. اما در آخر یک موضوع مهم هم می‌ماند.اگر در بین شما دو نفر علاقه متقابل وجود ندارد و او فقط از ترس خانواده‌اش با شما زندگی می‌کند حتما باید با هم نزد مشاور بروید و برای ادامه زندگی مشترکتان و بهتر کردن زندگی، در صورتی که مایل به ادامه آن هستید مورد مشورت قرار بگیرید. اگر یکدیگر را دوست دارید شک نکنید که با تلاش می‌توانید کمر مشکلات اقتصادی را بشکنید و البته والدین او هم در صورتی که توجیه شوند از هیچ کمکی مضایقه نخواهند کرد. شاید هم بهتر باشد شما کمکش کنید محرومیت‌های دوره مجردی را جبران کند و در کنار شما با دوستان قدیمی‌اش تفریح و شادی کند که البته همه اینها نیازمند بررسی هستند.

سلامت با تلخیص

تنظیم برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

حق طلاق با کیست؟

تاثیرات طلاق بر فرزندان

افراط و تفریط برای جدایی

طلاق؛ رهایی یا نابسامانی

طلاقهای ناجوانمردانه

طلاق یا ازدواج؟ کدام آسان‌تر؟!

فرزندان اهرم فشار نیستند

طلاق با توافق!

قبل از طلاق به این توصیه ها توجه کنید

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.