تبیان، دستیار زندگی
عراق پیش از حمله متجاوزانه به خاك ایران، نقشه هایی در كتابهای درسی مدارس چاپ كرده بود كه از خوزستان ایران را به عنوان "عربستان" نام برده، به جای آبادان نوشته شده بود "عبادان"، به جای خرمشهر "محمره" بجای سوسنگرد "خفاجیه"، و به جای اهواز "الاحواز"مهر ماه سا
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فرار از "محمره" به "بغداد"

خرمشهر

نكاتی خواندنی درباره نبرد خرمشهر

عراق پیش از حمله متجاوزانه به خاك ایران، نقشه هایی در كتابهای درسی مدارس چاپ كرده بود كه از خوزستان ایران را به عنوان "عربستان" نام برده، به جای آبادان نوشته شده بود "عبادان"، به جای خرمشهر "محمره" بجای سوسنگرد "خفاجیه"، و به جای اهواز "الاحواز"مهر ماه سال 59 هنگامی كه ارتش تا دندان مسلح عراق در برابر تعداد كمی از رزمندگان محلی مستقر در خرمشهر زمینگیر شد و 45 روز تلفات داد تا بتواند شهر را بگیرد، در توجیه مقاومت سپاه و نیروهای مردمی در خرمشهر، رادیو عراق برای اینكه بر این افتضاح عظیم ارتش عراق سرپوش بگذارد، اعلام كرد "مقاومت نیروها در خرمشهر، در اثر ترس از جوخه های اعدامی است كه به منظور اعدام افراد فراری از جبهه، در پشت سر نیروهای ایرانی تشكیل شده است."

- عراق برای اشغال خرمشهر در پاییز سال 1359، كه فقط دهها تن از بچه های سپاه و بسیج و مردم محلی با كمترین سلاح و مهمات در آن بودند، 45 روز پشت دروازه های خرمشهر جنگید و تلفات داد.

در عملیات "بیت المقدس"- اردیبهشت/خرداد سال 1361- كه منجر به آزادسازی شهر خرمشهر و مناطق وسیعی از جنوب كشور شد، ارتش عراق با بجای گذاردن 16 هزار كشته و زخمی و 19 هزار اسیر، مجبور به فرار شد.

- در عملیات "بیت المقدس" 5400 كیلومتر مربع از اراضی جمهوری اسلامی از جمله مراكز مهمی چون شهر خرمشهر، هویزه، و پادگان حمید، طی 25 روز نبرد سخت توسط رزمندگان اسلام از اشغال دشمن آزاد شد.

- خرداد سال 61 رزمندگان اسلام فقط در یك روز و نیم نبرد در خرمشهر، كه دهها هزار سرباز عراقی مجهز به پیشرفته ترین سلاحها، تانكها و تجهیزات در آنجا مستقر بودند، این شهر را آزاد كردند.

- در عملیات بزرگ فتح المبین، تبلیغات عراق از "تار و مار شدن 12 لشكر ایران"، در حملات موفق عراق و "به كنترل گرفتن اوضاع جبهه های شوش و دزفول" سخن گفت، و در عملیات بیت المقدس كه به آزادسازی خرمشهر انجامید، عراق از "وارد آوردن خسارات سنگین به نفرات و تجهیزات ایرانیها" و "سركوب نیروهای ایرانی و به اسارت گرفتن آنها" سخن به میان آورد.

- عراق در سال 61 سنگین ترین ضربه ها را از ایران خورد كه عمده آن فتح خرمشهر بود. در آن سال، رژیم متجاوز صدام، هر لحظه كار خود را تمام شده می دانست ولی با كمكهای تسلیحاتی و مالی كشورهای غربی از جمله آمریكا این ضعف را جبران كرد. صدام، در مراسم اعطای نشان به "حمید شعبان" فرمانده نیروی هوایی عراق، در این باره گفته است:

- سال 1982م (1361) برای ما سال خیلی دشواری بود. در آن سال از محمره(خرمشهر) عقب نشینی كردیم و از بوق و كرناهای ایران، آهنگ اشغال بصره و اشغال سرزمینهای عراق شنیده می شد. با وجود همه اینها، تصمیم گرفتیم فقط از بغداد دفاع كنیم، چون با خود گفتیم باید به فكر آن لحظه بود كه سربازان ایرانی به پیش می تازند و به سوی بغداد می آیند. از این رو، گارد ریاست جمهوری را فقط برای دفاع از بغداد بسیج و آماده كردیم. بنا داشتیم گارد ریاست جمهوری را در اطراف شهر بغداد مستقر كنیم تا بتواند در خارج از پایتخت همراه با پرسنل دیگر ارتش با دشمن پیكار كند."

منبع:ساجد