تبیان، دستیار زندگی
از ده ماهگی که فرد مستقل تر شده و می تواند تجاربی را بدست آورد بخش بالغ تشکیل می شود. اما این بخش کودکی نوپاست و از کودک و والد بسیار ضعیف تر.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر هنوز بزرگ نشدید

کودک

همه ما انسانها در وقایع روزمره و در قبال اتفاقات مختلف از سه لایه شخصیتی که در وجودمان قرار دارد استفاده می کنیم. در مواقعی بخش کودکمان فعال می شود. در مورد موضوع های خاصی والد می شویم. و در مواردی هم بخش بالغ خود را فعال می نماییم. اما اینکه هر کدام از این بخش ها چه ویژگی هایی دارند و رفتار کردن براساس این الگو به چه نتایجی می انجامد. اینکه اصلاً ضروری است تا کدام یک از این بخش ها را پررنگ کنیم و نقشش را پراهمیت سازیم. و یا اینکه چگونه است که برخی افراد کودک محورند و برخی بالغ محور. در هر بخش چه نکاتی می تواند سودمند و چه نکاتی مضر باشد؟ موضوع بحث این مقاله است. در این مطلب سعی می کنیم اطلاعات جدیدی به شما ارائه نماییم تا نقاط ضعف خود و دیگران را بشناسید و نقاط قوت را تقویت کنید.

احساسات ما در پنج سال ابتدائی زندگی به طور کامل ضبط می شود. کودک در کنار هر واقعه یک احساس را می اندوزد و در زمان بزرگسالی آن را بازنوازی می نماید. به این معنا که همان رفتار را با اطرافیان خود مثل فرزندان تکرار و به اجرا در می آورد. فرض کنید کودکی را که در مقابل رفتاری منفی تنبیه می شود. و کودکی دیگر که در کنار رفتاری منفی تنها تذکر می شنود و به یادگیری رفتارهای مثبت و جایگزینی آنها تشویق می شود. فکر می کنید که این دو کودک در آینده چه تفاوت هایی را در چنین مواقعی با یکدیگر دارند؟ احساسشان نسبت به رفتاری خاص چگونه است؟ ریشه بسیاری از رفتارهای ما در بزرگسالی می تواند در خاطرات کودکی ما شناسایی شود.

احساسات ما در پنج سال ابتدائی زندگی به طور کامل ضبط می شود. کودک در کنار هر واقعه یک احساس را می اندوزد و در زمان بزرگسالی آن را بازنوازی می نماید.

حتماً برای شما پیش آمده که رفتاری از خود را و یا واقعه ای خاص را تکراری می دانید و معتقدید این اتفاق در گذشته برای شما رخ داده است. دلیل این امر آن است که در کودکی در هنگام مشاهده رفتاری از شخص الگو، خود را  در همان نقش و رفتار در بزرگسالی تصور و تجسم نموده اید. بخش کودک شخصیت منبع دوست داشتن ها، دل خواسته ها، قهرها و آشتی ها، بغض ها و شادی ها، عشق و کینه، و هرگونه رفتار است که در آن از نیروی تعقل کمتر استفاده می شود. توجه داشته باشید که کودک شخصیت متشکل از احساسات اندوخته شده کودکی است.

کودک

بخش والد شخصیت از تولد تا پنج سالگی به ضبط وقایع بیرونی و رفتار اطرافیان می پردازد. کودک در این سن از بزرگترها دستور می گیرد. قضاوت می شنود و خوب و بدها در ذهنش شکل می گیرد بدون آنکه دلیل و منطق خاصی در پشت هر یک از این دستوران وجود داشته باشد. ذهنیت کودک با این قوانین شکل می گیرد و تا بزرگسالی ادامه می یابد. در بزرگسالی در انجام دادن و یا ندادن بسیاری از رفتارها بدون دلیل مشخص نوعی مشوق درونی و یا منع درونی خواهد داشت. والد شخصیت مجموعه ای است از بایدها و نبایدها، خرافه ها، ترس ها، باورها، نگرش ها، و گاه ارزش های بدون دلیل. بخش والد هیچ منطقی جز اینکه «نباید انجام داد دیگه» و یا «خیلی خوبه باید انجام بدیم» ندارد و در صورت مقابله با این باید و نبایدها ترسی را احساس می کند.

نوجوانی که به دلیل رفتارهای پرخاشگرانه و گاه با نیت های دگرکشی به مرکز مشاوره ارجاع داده شده پس از پی گیری های فراوان مشخص شده که این نوجوان در کودکی به بهانه های مختلف مورد ضرب و شتم پدر بیمار خود قرار گرفته و گاه تا حد مرگ مورد آزارهای جسمی بوده است. لذا با ضبط رفتار های منفی از آن دوران اکنون سعی دارد آن ها را باز نوازی کند و در مورد اطرافیان خود به ویژه پدر به کار بندد. او متاسفانه این رفتار ها را آموخته و نوعی باور درونی او را ملزم به تکرار آنها می نماید.

بخش بالغ اطلاعات روز را دریافت می کند و با دستورها و قوانین والدی تطبیق می دهد و به همراه احساسات کودک و در هم آمیزی آنها تصمیمات تازه را اخذ می کند.

بالغ

از ده ماهگی که فرد مستقل تر شده و می تواند تجاربی را بدست آورد بخش بالغ تشکیل می شود. اما این بخش کودکی نوپاست و از کودک و والد بسیار ضعیف تر. بتدریج و با افزایش اطلاعات و تجربیات، بالغ رشد می کند. اطلاعات روز را دریافت می کند و با دستورها و قوانین والدی تطبیق می دهد و به همراه احساسات کودک و در هم آمیزی آنها تصمیمات تازه را اخذ می کند. بخش بالغ به اطلاعات والدی و احساسات کودکی تعدیل می بخشد یعنی به خواسته های کودک به صورت بالغانه و اجتماع پسند پاسخ می دهد. حتماً افرادی را مشاهده نموده اید که بسیار کودکانه (به صورت رفتارهای احساسی و بدون فکر و به دلیل خواسته های شخصی) و یا بسیار خشک و غیرقابل انعطاف رفتار می کنند. این افراد معمولاً از اجتماع طرد می شوند. اما رفتارهای بالغانه می تواند شما را دوست داشتنی تر نماید.

در مقاله بعدی می خواهیم به تقسیم بندی انواع والد و انواع کودک بپردازیم و توضیح دهیم که چگونه به شخصیتی بالغ تر دست پیدا کنیم و در چه مواقعی از کدام بخش شخصیتی استفاده کنیم.

کهتری- خانواده و زندگی

مقالات مرتبط

تفاوت در شخصیت ها و تلقی هر شخصیت نسبت به خود

ویژگی‌های شخصیت سالم

انواع اختلالات شخصیتی

7 گام برای تغییر شخصیت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.