تبیان، دستیار زندگی
توصیه های زیر را در انتخاب اسباب بازی متناسب با کودکان دبستانی ، به خاطر داشته باشید: برای کودکان دبستانی - اگر برای فرزند خود دوچرخه، اسکیت، اسکوتر و... تهیه می کنید به علامت استاندارد یا سایر علائمی که بی خطر بودن و مناسب بودن وسیله را تائید می کنند،
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مامان و بابای ایمنی!

انتخاب اسباب بازی های بی خطر برای کودکان  (3)

مامان و بابای ایمنی

لینک مقاله ی اول (اسباب بازی های بی خطر)

لینک مقاله ی دوم ( بازی اشکنک داره !)

توصیه های زیر را در انتخاب اسباب بازی متناسب با کودکان دبستانی ، به خاطر داشته باشید:

- اگر برای فرزند خود دوچرخه، اسکیت، اسکوتر و... تهیه می کنید به علامت استاندارد یا سایر علائمی که بی خطر بودن و مناسب بودن وسیله را تأیید می کنند، دقت فرمایید. اقدامات ایمنی و پیشگیرانه مربوط به هر وسیله را حتماً رعایت کنید و به فرزند خود هم آموزش دهید. مثلاً هرگز به وی اجازه ندهید که بدون مچ بند ، زانو بند و کلاه ایمنی به اسکیت سواری بپردازد. نحوه پوشیدن و استفاده از چنین لوازم ایمنی را نیز به فرزندتان آموزش دهید. فرمان و ترمز دوچرخه را دائماً چک کنید. فروشگاه های لوازم ورزشی اطلاعات مفیدی درباره ی دنده های استاندارد، ترمز و فرمان استاندارد در اختیار شما قرار خواهند داد.

- توجه داشته باشید که بادکنک ، یکی از عوامل ایجاد کننده ی مشکلات خفگی برای کودکان تا سنین هشت سالگی است. به فرزندتان اجازه ندهید که با تکه های ترکیده بازی کند یا سعی در ساختن بادکنک های کوچکتر از تکه های پاره شده ی بادکنک نماید. برخی کودکان در این سنین تکه های نایلونی را به دهان فرو می برند تا بالونهای کوچکی از آن بسازند. این کار سوانح خفگی زا در پی خواهد داشت.

- تیر و کمان یا سایر بازیهای دارت . هدف ، بایستی از جنسی نرم و ملایم باشد یا درنوک تیز و انتها برچسبهای نرمی داشته باشند و هرگز نوک یا پیکان تیز نداشته باشند.

- تفنگ های اسباب بازی بایستی از رنگ هایی تشکیل شده باشند که با تفنگ های واقعی و اسلحه شباهت نداشته و امکان اشتباه گرفتن آنها با اسلحه وجود نداشته باشد.

- به فرزندتان آموزش دهید که هرگز تیر و کمان، تفنگ و... را نباید به سمت دیگران نشانه بروند. توجه داشته باشید که نه تنها تفنگ های ساچمه ای و بادی بلکه سایر انواع تفنگ های اسباب بازی که تیر از هر جنسی از آنها پرتاب می شود. می تواند کشنده باشد. سالیانه دهها مورد مرگ و میر از این دست گزارش می شود. کودکان کمتر از 16 سال نمی بایست از چنین وسایل استفاده کنند.

- اسباب بازی های الکترونیکی بایستی از لحاظ سیم پیچی و ساختار، استاندارد و ایمن باشند. توصیه می شود این وسایل را دایماً از جهت ایمنی و سیم پیچی چک نمائید.

- اسباب بازیهایی که در اثر استفاده یا به علت الکترونیکی بودن گرم می شوند، تنها برای کودکان بالای 8 سال توصیه می شود.

اسباب بازی های خانه شما:

مهم ترین و بهترین راه برای اطمینان حاصل نمودن از سلامت و ایمنی فرزندتان در خلال بازی کردن، این است که هنگام بازی کردن او را تحت نظر و مراقبت داشته باشید. حتی اگر وسیله بازی کاملاً مناسب سن کودک باشد یا اصول ایمنی لازم را مراعات کرده باشد. به خاطر داشته باشید که با استفاده از اسباب بازی های ایمن و نظارت درست و مناسب می توانید از آسیب دیدگی و جراحت کودک در حین بازی پیشگیری نمایند.

راهکارهای زیر جهت حفظ ایمنی کودک در منزل توصیه می گردد:

- به فرزندتان بیاموزید که پس از اتمام بازی ، اسباب بازیهای خود را از کف اتاق و یا از دسترس کودکان کوچک تر جمع کند. بسیاری از کودکان در اثر افتادن روی اسباب بازیها دچار آسیب دیدگی می شوند و کودکان خردسال تر هم ممکن است اسباب بازیهای پخش شده در دسترس را، به دهان فرو ببرند و یا از لبه های تیز و اسباب بازیهای مربوط به بزرگترها دچار زخم و خراش گردند.

- هر از گاهی اسباب بازیهای فرزندتان را چک کنید تا از خراب شدن، شکستگی و... آنها مطلع گردید. اسباب بازیهای شکسته را در اولین فرصت به دور انداخته یا تعمیر نمائید. در مورد اسباب بازیهای چوبی دقت کنید که تراشه های آن جدا نشده باشند؛ بطوری که باعث زخم شدن دست کودک گردد یا خرده های آن در پوستش فرو روند. در این صورت، حتماً قسمت های مربوطه را سمباده بکشید. اسباب بازیهای مربوط به خارج از منزل را حتماً مرتباً چک کنید. مثلاً قسمتهای خراب دوچرخه یا اسکیت را سریعاً شناسایی و تعمیر نمائید.

- حتی جعبه یا محل نگهداری و قراردادن اسباب بازیها هم دائماً بایستی چک گردد. اسباب بازیها را در قوطی ها و جعبه های سرباز و ترجیحاً پلاستیکی قرار دهید یا اگر برای این منظور از طبقه بندی و یا طاقچه استفاده می نمائید ،سعی کنید ارتفاع آن از سطح زمین اندک باشد و به راحتی در دسترس کودکان قرار گیرد.

- تمیز نگه داشتن اسباب بازی ها نیز بسیار مهم است. در مورد بسیاری از اسباب بازیها طریقه شستشوی آنها بر روی بروشورهایشان درج شده است. در غیر اینصورت می توانید از صابون‌های ضدباکتری (آنتی باکتریال) و یا مایع ظرفشویی به همراه آب داغ استفاده کنید.

ادامه دارد...

نویسنده : ندا نظر بلند – دانشجوی دکترای روانشناسی

منبع : ماهنامه ی تخصصی آموزشی – اطلاع رسانی کودک / با تغییر و تلخیص

مقالات مرتبط :

بادکنک بازی

اسباب بازی های پیچ کردنی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.