تبیان، دستیار زندگی
و آنگاه پس از این سخنان، دو مرتبه امام حسن مجتبى(علیه‎السلام) را مورد خطاب قرار داد؛ و فرمود: و تو اى حسن! ولىّ امر مسلمین بعد از من مى‎باشى، و نیز ولىّ خون من خواهى بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تحویل وصایاى نبوت و امامت

امام علی علیه السلام

چون آخرین روزهاى عمر پر بركت امیرالمؤمنین على بن ابى طالب(علیه‎السلام) فرا رسید، وصایا و كُتُب امامت را تحویل فرزندش امام حسن مجتبى(علیه‎السلام) داد و او را به عنوان وصىّ و جانشین خود معرفى نمود.

و دیگر فرزندش حسین(علیه‎السلام) با محمد حنفیه و سایر فرزندان و دوستان و سران شیعه را بر این وصیت شاهد گرفت .

و هنگامى كه آن حضرت خواست كُتب و سِلاح و دیگر وصایاى امامت را به امام حسن مجتبى (علیه‎السلام) تحویل دهد، فرمود:

اى فرزندم! رسول خدا مرا دستور داده است تا وصایا و آنچه را كه تحویل من داده بود، نزد تو قرار دهم .

و همچنین حضرت رسول(صلوات الله علیه) فرمود: به تو بگویم كه تو نیز در آخرین لحظات عمرت، باید این وصایاى امامت را، به برادرت حسین واگذار نمایى .

پس از آن امام على(صلوات الله علیه) فرزندش حسین(علیه‎السلام) را مورد خطاب قرار داد و فرمود: رسول خدا(صلى الله علیه و آله) فرموده است كه تو نیز بایستى در آخرین لحظات عمرت آنها را به فرزندت امام سجاد(علیه‎السلام) تحویل دهى .

و سپس دست علىّ بن الحسین زین العابدین(علیه‎السلام) را كه كودكى خردسال بود گرفت؛ و فرمود: جدّت رسول الله امر فرموده است كه تو هم این وصایا را به فرزندت، محمّد بن علىّ باقرالعلوم بسپارى،  و سلام رسول خدا و همچنین سلام مرا به او برسان .

و آنگاه پس از این سخنان، دو مرتبه امام حسن مجتبى(علیه‎السلام) را مورد خطاب قرار داد؛ و فرمود: و تو اى حسن! ولىّ امر مسلمین بعد از من مى‎باشى، و نیز ولىّ خون من خواهى بود.

لذا اگر خواسته باشى، مى‎توانى قاتل مرا عفو نمایى و یا این كه او را قصاص كنى، لیكن اگر خواستى قصاص نمایى متوجه باش كه تنها یك ضربت شمشیر، به جاى آن یك ضربتى كه بر من وارد ساخت، بر او وارد كنى .

و هنگامى كه ابن ملجم را كشتى، جسدش را در كناسه كوفه كه یكى از وادى‎هاى دوزخ مى‎باشد زیر خاك پنهانش كن.(1)

پی‎نوشت‎:

1- اصول كافى، ج 1، ص 297، ح 1 و 5 و 7/ بحارالانوار، ج 34، ص 322، به نقل از سلیم بن قیس، با تفاوتى جزئى .

برگرفته از کتاب چهل داستان و چهل حدیث، از امیرالمؤمنین على علیه‎السلام، عبدالله صالحى .

گروه دین و اندیشه تبیان، هدهدی .

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.