تبیان، دستیار زندگی
زن و شوهر بهتر است بعد از اینکه پذیرفتند که با یکدیگر متفاوتند به دنبال موضوعاتی باشند که مورد علاقه ی هر دویشان است . این کاری است که باید از جانب دو طرف انجام شود .
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سکوت حق مسلم آقایان

و

همصحبتی حق مسلم خانم ها

همسر

در روز های اول آشنایی همه چیز زیبا و  رویایی است . دختر و پسر ی که قرار است به زودی زیر یک سقف بروند و  زندگی مشترک را شروع کنند ، از هر فرصتی برای دیدن هم و صحبت کردن با یکدیگر دریغ نمی کنند .

حرف های دوران نامزدی هم که تمام شدنی نیست . علاوه بر دیدن یکدیگر ، صحبت کردن تا پاسی از شب با تلفن ، صدای افراد خانواده را در می آورد . تازه احتمالا بعد از آن اس ام اس ها شروع می شود.

همسر

آن ها  از همه چیز حرف می زنند . از کودکی شان ،خانواده شان ، آرزوهایشان و کلی قول و قرار رنگارنگ. هر چند آن زمان هم ، دختر خانم ها خاطرات و رویاهای بیشتری برای گفتن دارن اما آقا پسر هم  با او همراهی کرده و با علاقه به حرف هایشان گوش می کنند.

با گذر زمان و شروع جدی زندگی مشترک ،  و پذیرش مسئولیت  از جانب طرفین ، اتفاقی می افتد که اصولا باعث دلخوری و  در مواقع حاد تر دعوا بین زن و شوهر می شود .

آن مسئله این است که خانم ها اصولا به رویه ی قبل خود ادامه می دهند و همچنان بعد از مراجعت آقایان از سر کار ، از اتفاقات روز مره تا مکالمات تلفنی شان و مسائل دیگر با همسرشان صحبت می کنند اما اینبار آقایان نه تنها مقابله به مثل نکرده و اتفاقات ریز و درشت محل کارشان را تعریف نمی کنند بلکه دیگر با اشتیاق سابق به حرف های همسرشان گوش نمی کنند.

برای اکثر خانم ها بی توجهی به آن ها هنگام صحبت کردن از بی علاقگی همسر ناشی می شود.

کار زمانی سخت تر می شود که آقا هنگام حرف زدن همسرش توجه بیشتری به گوینده ی اخبار کرده و  اهمیت بیشتری به اتفاقات کشوری و جهانی نسبت به اتفاقات و رویدادهای داخل خانه می دهد.

کم کم  گلایه ی خانم  شروع می شود که همسرم به حرف های من اهمیت نمی دهد . برای اکثر خانم ها بی توجهی به آن ها هنگام صحبت کردن از بی علاقگی همسر ناشی می شود.

همسر

اما واقعیت این است که خیلی از دلخوری ها بین همسران از عدم شناخت مناسب ویژگی های روحی و روانی جنس مخالف خود ناشی می شود. هر چند امروزه نظریه ی پر حرفی زنان رد شده است!!!

اما به طور کلی همه ی ما معتقدیم خانم ها تمایل بیشتری به صحبت کردن و تخلیه ی هیجانی خود دارند حتی در هنگام غم و ناراحتی اکثر مواقع خانم ها به دنبال گوش شنوا برای درد و دل هایشان هستند و آقایان ترجیح می دهند در سکوت فکر کنند.

گاهی نداستن اینکه این تفاوت طبیعی بوده ، باعث سوء تفاهم و ناراحتی می شود.در ضمن آقایان مشغله ی ذهنی بیشتری دارند . مشکلات محل کار و گذران زندگی آن هم در این دوره و زمانه ، گاهی آنقدر ذهن مردها را مشغول می کند که جایی برای گوش کردن به مشکلات درسی فرزندان ،مزاحمت های همسایه ها ، اتفاقات مهمانی دیشب و ... نمی گذارد .

البته اگر بخواهیم منطقی به قضیه نگاه کنیم ممکن است موضوعاتی که خانم ها راجع به آن ها حرف می زنند برای آقایان خیلی جذاب نباشد و همین امر در اشتیاق آنان برای گوش دادن به همسرشان تاثیر می گذارد.اما هیچ یک از این مسائل نباید باعث شود ارتباط کلامی زوجین قطع گردد.زیرا در این صورت به مرور زمان بین شان فاصله می افتد و تبدیل به همخانه هایی می شوند که نقشی در آرزوها ،اهداف و آینده ی هم ندارند.

همسر

از رابطه تان حفاظت کنید !

زن و شوهر بهتر است بعد از اینکه پذیرفتند که با یکدیگر متفاوتند به دنبال موضوعاتی باشند که مورد علاقه ی هر دویشان است . این کاری است که باید از جانب دو طرف انجام شود . به قول دیل کارنگی: اگر می خواهید بر روی طرف مقابل تاثیر بگذارید از چیزهایی صحبت کنید که مورد علاقه ی اوست.

مثلا خانمی که همسرش به شدت علاقه مند به فوتبال است می تواند کمی اطلاعات خود را از این بازی بیشتر کند و هر از گاهی با همسر خود به دیدن مسابقه فوتبال بنشیند . و آقایی که حوصله ی نگاه کردن به ویترین های مغازه را ندارد ،بعضی مواقع با همسر خود به خرید رفته و به او در انتخاب لباس کمک کند.

بهتر است هیچکدام مسائل و مشکلات بیرون از خانه را به خانه نیاورده و تماس های کاری را به حداقل برسانند .خانم ها هم بعضی مواقع نیاز همسرشان به سکوت را محترم بشمارند به شرطی که همسرشان بعد از رفع شدن مشکل نیاز به داشتن همصحبتی مشتاق را در همسرشان ارضا کنند.

تبیان - داوودی

مقالات مرتبط :

بهترین راه گفتگو میان همسران

غر میزنم تا مرا ببینی!

لنز همسرتان را شناسایی کنید!

با نیازهای مردتان آشنا شوید!

زبان مشترک،درمان همه ی دردها

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.