تبیان، دستیار زندگی
استفن هاوکینگ یکی از بزرگترین دانشمندان فیزیک نظری معاصر و به اعتقاد بعضی از دانشمندان برجسته ترین فیزیکدان بعد از انیشتن است. شاید چهره او را در حالی که روی صندلی چرخدارش نشسته است و به کمک ابزارهای نوین رایانه ای به تکمیل نظریاتش می پردازد دیده باشید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استفن هاوکینگ کیست؟

استفن ویلیامز هاوكینگ در تاریخ 8 ژانویه سال 1942 (300 سال پس از مرگ گالیله) در شهر آكسفورد در انگلیس متولد شد.

استفن هاوکینگ

والدین او در شمال لندن سکونت داشتند، اما به خاطر  بمباران لندن در  طول جنگ جهانی دوم  برای تولد استفن به آکسفورد که محلی امن‌تر محسوب می‌شد، آمده بودند.

هنگامی که او هشت ساله بود، خانواده‌اش به سنت آلبانز، شهرکی در 30 کیلومتری شمال لندن نقل مکان کردند.

او در سن 11 سالگی به مدرسه سنت آلبانز و سپس به كالج دانشگاه آكسفورد كه كالج قدیمی پدرش بود رفت.

استفن مایل به تحصیل در رشته ریاضیات بود اگرچه پدرش پزشكی را ترجیح می‌داد. در كالج دانشگاه آکسفورد رشته ریاضیات تدریس نمی‌شد، بنابراین استفن در عوض رشته فیزیك را انتخاب كرد.

او در سال پس از سه یال در 1962 لیسانسش در علوم طبیعی را  با درجه ممتاز  دریافت کرد.

پس از آن استفن برای ادامه تحصیل در رسته ستاره‌شناسی نظری و  کیهان‌شناسی به  کالج ترینیتی دانشگاه كمبریج رفت، چرا که در آن زمان کسی در این حوزه در آکسفورد کار نمی‌کرد.

او امیدوار  بود که با فرد هویل در کمبریج کار کند، اما در نهایت دنیس سیاما استاد مشاور او شد.

تقریبا در همان هنگامی که به کمبریج وارد شد، در 22 سالگی اولین علائم بیماری لوگریگ یا آمیوتروفیک لترال اسکلروسیس - یک نوع بیماری سلول‌های عصبی مسئول حرکات بدن - در او  شروع به پدیدار شدن کرد و  همین بیماری در نهایت به از دست رفتن تقریبا کامل کنترل عصبی-عضلانی در او منتهی شد.

پس از دو سال که  بیماری او وضعیت پایدارتری به خود گرفت، با کمک دنیس سیاما به  کار  بر روی تز دکترای خود بازگشت. هاوکینگ پس از گرفتن درجه PhD ابتدا به عنوان دستیار پژوهشی و بعد به عنوان دستیار حرقه‌ای در کالج گونویل و كایوس انتخاب شد.

وی پس از ترك موسسه نجوم در سال 1973 به دپارتمان ریاضی كاربردی و فیزیك نظری رفت و از سال 1979 مقام استادی کرسی لوکاس در رشته ریاضیات در  دانشگاه کمبریج را كسب كرد.

این كرسی در سال 1663 با هزینه‌ ریویرند هنری لوكاس، یكی از اعضای شورای دانشگاه و به درخواست وی برگزار شد. این مقام اولین بار نصیب ایزاک بارو و سپس در سال 1669 نصیب آیزاک نیوتون شده بود.

استفن هاوکینگ

استفن هاوكینگ بر روی قوانین پایه‌ای كه بر كائنات حکفرماست، كار كرده است . وی به همراه راجر  پنروز نشان داد كه نظریه  نسبیت  عمومی اینشتین به معنای آن است که فضا و زمان  نقطه آغازی در مهبانگ  (انفجار بزرگ) و نقطه پایانی در سیاهچاله‌ها دارد.

این نتایج یکی‌شدن دور نطریه نسبیت عمومی و  نظریه کوانتوم - اکتشاف علمی بزرگ دیگر در این زمینه د رنیمه اول قرن بیستم -  را ضروری می‌سازد.

یکی از پیامدهای این یکی‌شدن آن چنان که هاوکینگ کشف کرد این است که سیاهچاله‌ها آنقدرها هم نباید  "سیاه" باشند، و باید پرتوهایی از خود بیرون دهند و نهایتا تبخیر و ناپدید شوند. یک فرضیه علمی دیگر در این صورت این است که در یک زمان مفروض  جهان لبه یا حاشیه‌ای  ندارد.

از جمله کتاب‌های دانشگاهی هاوکینگ می‌توان به "ساختار جهان در مقباس بزرگ"، "نسبیت عمومی: بررسی صدساله اینشتین" ، "300 سال جاذبه"‌اشاره کرد.

او همچنین سه کتاب برای عموم مردم نوشته است: "تاریخ مختصر زمان" – که به پرفروش‌ترین کتاب علمی جهان بدل شد، "سیاهچاله‌ها، جهان‌های نوزاد و سایر مقالات" و "جهان در پوست گردو".

هاوکینگ تا به حال دوازده درجه اقتخاری از دانشگاه‌های مختلف دریافت کرده عضو  "جامعه سلظنتی" انگلیس و "آکادمی  ملی علوم " آمریکا است.

او  در سال 1965 با جین وایلد ازدواج کرد و سه فرزند و یک نوه دارد.

ازدواج هاوکینگ

او که تقریبا به طور کامل فلج است، با یک صندلی چرخدار حرکت می‌کند و با کمک یک کامپیوتر با دیگران ارتباط برقرار می‌کند.

شگفت انگیزترین نکته مغز این مرد است که نظریه پردازی ها و رهگشایی ها از آن می تراود. او برای محاسبات طولانی و پیچیده ریاضی و نجومی خود حتی از نوشتن ارقام روی کاغذ محروم است و باید همه عملیات های پیچیده و گسترده ریاضی را در مغز خود انجام دهد و نتایج را در حافظه اش نگه دارد. بدین گونه فقط با مغزش زنده است.

اما چیزی که زندگی هاوکینگ را متمایز می سازد، امید است. بیش از 40 سال از زمانی که پزشکان تشخیص دادند هاوکینگ 2 یا 3 سال بیشتر زنده نخواهد ماند می گذرد

بخش دانش و فناوری