تبیان، دستیار زندگی
اشتباه نکنید، این یک مسابقه بیست سوالی نیست فقط قصد داریم شما را با گوشه کوچکی از عالم بی انتهای کائنات آشنا سازیم پس تنبلی را کنار بگذارید و شروع کنید به حدس زدن!
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فقط حدس بزن! (10)

با دقت به این 2 تصویر نگاه کنید:

فقط حدس بزن

فقط حدس بزن

خب !

خوب نگاه کردید ..!؟

به نظر شما هر کدام از این 2 عکس قسمتی از چه چیزی یا بخشی از چه مکانی است؟

اشتباه نکنید، این یک مسابقه بیست سوالی نیست فقط قصد داریم شما را با گوشه کوچکی از عالم بی انتهای کائنات آشنا سازیم پس تنبلی را کنار بگذارید و شروع کنید به حدس زدن!

لطفا قبل از خواندن پاسخ، حدس های خود را در قسمت نظرات وارد کنید تا ما و دیگران با تراوشات ذهنی شما بیشتر آشنا شویم!

(برای بزرگ دیدن تصاویر بر روی آن ها کلیک کنید)

این فرصتی است برای شما که دانش تصویری خود را درباره ی کیهان بیازمایید.
دنباله دار هولمز

تصویر اول :

دنباله دار هولمز در حال توسعه

گیسوی دنباله دار هولمز، که از توده ای غبار رقیق به قطر بیش از 4/1 میلیون کیلومتر تشکیل شده است، در تاریخ 30 آبان 86 ابعادی بیش از خورشید پیدا کرد. تمامی این غبارها و گازها، که نور خورشید را بازتاب    می کنند، از هسته فعال این دنباله دار خارج شده اند. قطر این هسته تا پیش از فوران اواسط آبان، 4/3 کیلومتر تخمین زده می شد. در این تصویر شفاف که توسط تلسکوپ کانادایی-فرانسوی هاوایی گرفته شده است، ستارگان را به آسانی می توان از میان گیسوی خارجی دنباله دار دید. این در حالی است که هسته دنباله دار در درون قسمت روشن پنهان شده است. قسمت روشن گیسوی هولمز کمی از مرکز انحراف دارد. این پدیده ایده تشکیل فوران شگفت آور دنباله دار، از تکه تکه شدن قسمتی از هسته آن را تایید می کند.

خوشه کروی

تصویر دوم :

خوشه کروی بزرگ آسمان

M13 بزرگترین خوشه کروی آسمان است که به راحتی می توان آن را در صورت فلکی جاثی یافت. این جرم، از نورانی ترین خوشه های کروی در آسمان شمال است و شمار ستاره های آن به چند صدهزار عدد می رسد. جرم فوق در فاصله 20000سال نوری از ما واقع است همچنین تراکم ستاره ای آن، دایره ای به قطر 150سال نوری را پوشش می دهد، اما در مرکز آن، 100 ستاره در مکعبی به طول ضلع 3 سال نوری قرار دارند.(برای مقایسه، فاصله خورشید تا نزدیک ترین ستاره حدود 4 سال نوری است.) این تصویر شگفت انگیز هسته چگال خوشه مورد نظر را نیز به خوبی نشان می دهد که توسط تلسکوپ ساموئل اوشین به روش دیجیتال، بین سال های ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۱ در رصدخانه پالومار تهیه شده است. حاصل نهایی ترکیب این عکس ها خوشه زیبای فوق است که ستارگان زیادی را در خود نمایان ساخته است. همچنین در بالا و سمت چپ عکس کهکشان زیبای NGC6207  خودنمایی می کند.

فراموش نکنید که درست یا غلط بودن حدس های شما مهم نیست آنچه که ارزشمند است تنها تفکر بر روی خالق و ناظم این هستی است.

حدس هایتان درست از آب درآمد یا نه؟ در نگاه اول، تصویر نخست هیچ شباهتی به یک دنباله دار ندارد! چون در اکثر تصاویری که ما از یک دنباله دار دیده ایم شاهد دنباله درازی در پشت آن بوده ایم ولی حالا متوجه شدیم که دنباله دارها همیشه به آن شکلی که ما دیده ایم نیستند. تصویر دوم هم شاید بیشتر به برفک تلویزیون شبیه باشد تا یک مجموعه عظیم از ستارگان! اما با این وجود از دنبال کنندگان حرفه ای «فقط حدس بزن!» انتظار داریم حدسشان به جواب نزدیک باشد.

منتظر «فقط حدس بزن!» بعدی باشید.

برگرفته از:

www.apod.nojum.ir

گردآوری و تنظیم:

اربابی فر