تبیان، دستیار زندگی
مسئول انجمن کلام اسلامی حوزه گفت: علم کلام به تمام شبهات، متناسب با فضای جامعه و شرایط دنیای کنونی پاسخ داده و هیچ سئوالی را بدون جواب نگذاشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلام اسلامی به تمام شبهات پاسخ داده است
دکتر هادی صادقی

مسئول انجمن کلام اسلامی حوزه گفت: علم کلام به تمام شبهات، متناسب با فضای جامعه و شرایط دنیای کنونی پاسخ داده و هیچ سئوالی را بدون جواب نگذاشته است.

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین صادقی در جمع طلاب مدرسه علمیه خاتم‌الانبیاء قم گفت: متکلمین در گذشته با روش‌های تعبدی به شبهات پاسخ می‌دادند، اما در دوران کنونی که شبهات جدید با ترفندهای نوین مطرح شده، متکلم هم با ابزار و شیوه‌های جدید و متناسب با شرایط زمان و مکان به شبهات پاسخ داده و از دین دفاع می‌کند.

وی کلام را از علوم اصلی و کلیدی در حوزه‌ها دانست و اظهار داشت: وظیفه علم کلام دفاع از باورها و عقاید دینی است، یعنی متکلم حتی از فروع فقهی که به وسیله  فقها استخراج می‌شود دفاع می‌کند.

مسئول انجمن کلام اسلامی حوزه در ادامه به نزدیکی و ارتباط فلسفه و کلام اشاره کرد و گفت:

کلام از فلسفه نیز برای دفاع از دین استفاده می‌کند به طوری که دغدغه اصلی متکلم افزایش باورهای اعتقادی مردم است، اما فلسفه صرفاً این گونه نیست، البته این دو علم در مواردی نقطه اشتراک هم دارند.

وی در ادامه به تقسیم فلسفه در دوران جدید پرداخت و گفت: معرفت‌شناسی، هستی‌شناسی، فلسفه منطق، فلسفه علوم اجتماعی و فلسفه علوم طبیعی از مهمترین شاخه‌های فلسفه در دوران جدید هستند.

حجت‌الاسلام صادقی در بخش دیگری از سخنان خود به کثرت‌گرایی ادیان و شبهات وارد شده در این زمینه اشاره کرد و اظهار داشت: امروزه افراد زیادی در جهان هستند که تابع حق بوده و قصد دارند به معرفت حقیقی الهی دست یابند، اما نتوانسته‌اند مسیر واقعی را که همان اسلام باشد به دست آورند و به اعتقاد اسلام اینگونه افراد هم اگر کوتاهی نکرده باشند به سعادت خواهند رسید.

وی در همین زمینه اضافه کرد: البته اینکه یک دین بتواند بشر را به سعادت برساند دلیل نمی‌شود که نسبت به سایر ادیان برحق باشد، زیرا تنها دین اسلام برحق است و پیروان سایر ادیان هم در صورت کوتاهی نکردن در شناخت اسلام و با عمل کردن به دستورات اصیل آیین خود به رستگاری دست خواهند یافت در حالی که آئین آنها به دلیل تحریف، اصالت خود را از دست داده است.

مسئول انجمن کلام حوزه تصریح کرد:

افرادی مثل سروش در این زمینه دچار خلط شده‌اند و نتوانستند بین سعادت بخش بودن یک دین با برحق بودن آن تفاوت بگذارند و در نتیجه قائل به پلورالیزم دینی در موضوع بر حق بودن شده‌اند که با مبانی اسلام متفاوت است.

حجت‌الاسلام صادقی با بیان اینکه حقیقت اسلام در همه ادیان الهی یافت می‌شود، اظهار داشت: حقیقت اسلام این است که انسان پس تحقیق و جستجو، به آن چه که می‌داند حق است عمل کند یعنی تسلیم شدن در برابر حق به طور کامل.