تبیان، دستیار زندگی
سرپرست معاونت فرهنگی و هنری اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم، از انتشار 2 هزار و 68 عنوان كتاب در چهار ماهه نخست امسال خبر داد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

در چهار ماه نخست امسال

2 هزار عنوان كتاب در استان قم منتشر شد

2هزار عنوان كتاب در استان قم منتشر شد

سرپرست معاونت فرهنگي و هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي قم، از انتشار 2 هزار و 68 عنوان كتاب در چهار ماهه نخست امسال خبر داد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، به نقل از روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، رسول موسوي‌نژاديان با اعلام اين خبر گفت: از ابتداي سال‌جاري تا پايان تير ماه 2 هزار عنوان كتاب در واحد بررسي كتاب اين اداره كل ثبت و مجوز انتشار آن‌ها صادر شده است.

وي با اشاره به تنوع موضوعات كتاب‌هاي چاپ شده افزود: بيشتر كتاب‌هاي منتشر شده در حوزه‌هاي دين، سياست، شعر و داستان، سينما و تئاتر، كتاب‌هاي آموزشي و كمك‌آموزشي، عرفان، مسائل اجتماعي، روان‌شناسي و پزشكي و علوم پايه بوده است.

وي شمارگان كلي اين كتاب‌ها را 9 ميليون و 306 هزار جلد اعلام كرد.

موسوي‌نژاديان با اشاره به اهميت و لزوم بررسي متون محتوايي كتاب‌ها توسط مراجع ذي‌صلاح و صاحب‌نظر، تصريح كرد:‌ كتاب‌هاي فقهي به افراد خبره ارجاع شده و كتاب‌هاي دفاع مقدس نيز توسط كارشناسان امر براي بررسي به تهران ارسال مي‌شود.

وي در ادامه به بخش كتاب‌هاي مشروط و غيرمجاز اشاره كرد و يادآور شد: از ابتداي امسال تاكنون محتواي يك هزار و 300 عنوان كتاب مشروط اعلام شده كه 10 عنوان آن غيرمجاز شناخته شده و قابليت انتشار را ندارد.

وي ادامه داد: همچنين 80 عنوان از اين تعداد ويژه بخش كودك و نوجوان بوده است كه پس از بررسي‌هاي مختلف محتوايي، تكنيكي، گرافيكي و ‌صفحه‌آرايي منتشر شدند.

سرپرست معاونت فرهنگي و هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي قم همچنين اظهار داشت: در سال گذشته، 11 هزار و 119 عنوان كتاب با تيراژ 50 ميليون جلد در اين استان منتشر شد.

وي با بيان اين‌كه تعداد عناويم كتاب‌هاي چاپ دوم در اين مدت، 3 هزار و 119 عنوان كتاب بوده است، تصريح كرد: 8 هزار عنوان كتاب نيز چاپ اول بوده‌اند.

موسوي‌نژاديان با اشاره به روند صعودي فعاليت‌هاي حوزه نشر در

استان قم خاطر نشان كرد: 118 چاپخانه افست و ديجيتال، 800 ناشر، 36 ليتوگرافي و 84 صحافي در سطح استان فعاليت مي‌كنند.

وي بيان داشت: استان قم از لحاظ چاپ كتاب‌هاي مذهبي و ديني رتبه اول را در كشور و در بخش كتاب‌هاي عمومي و كلي نيز پس از تهران مهمترين سهم را در چاپ و نشر در كشور عهده‌دار است.

موسوي نژاديان با اشاره به ظرفيت بالاي اين استان در توسعه اين صنعت تصريح كرد: به دليل واقع بودن مراكز ديني و حوزه‌هاي علميه و موسسات فرهنگي و پژوهشي گسترده با كاركرد ملي در استان قم، ظرفيت بالايي در تامين محتوايي و كيفي‌سازي كتاب‌ها در اين استان وجود دارد.