تبیان، دستیار زندگی
نام بازی دراز نامی است پرآوازه كه بسیار از آن شنیده ام . ارتفاعاتی به مثابه عارضه بزرگی درون مثلث قصرشیرین ـ گیلان غرب و سرپل ذهاب كه بر منطقه تسلط كامل دارد. دشمن در روزهای آغازین جنگ از
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازی دراز

منطقه عملیاتی بازی دراز

نام بازی دراز نامی است پرآوازه كه بسیار از آن شنیده ام . ارتفاعاتی به مثابه عارضه بزرگی درون مثلث قصرشیرین ـ گیلان غرب و سرپل ذهاب كه بر منطقه تسلط كامل دارد.

دشمن در روزهای آغازین جنگ از بازی دراز برای دیده بانی استفاده می كرد اما ویژگی این ارتفاعات موجب شد با فعالیت های مهندسی روی آن جاده سازی شود و یگان های عراق در آنجا مستقر شوند و ضمن افزایش سلطه بر قصرشیرین سرپل ذهاب را نیز زیر دید خود بگیرند. برای گرفتن این امتیاز مهم از دشمن پس از سه راه كار نیروهای شناسایی سپاه قرارگاه مقدم غرب سپاه و ارتش نخستین عملیات نیمه گسترده را در این منطقه طرح ریزی كردند كه با نام عملیات بازی دراز در تاریخ 1/ 2 /1360 آغاز شد و به مدت 8 روز طول كشید و طی آن نیروهای خودی و دشمن با رها به تك و پاتك متقابل پرداختند.

دشمن با استفاده از پشتیبانی هوایی و جاده های مواصلاتی یگان های خود را حمایت می كرد. اما رزمندگان از جاده و حمایت هوایی كافی و پشتیبانی آتش محروم بودند در نتیجه نتوانستند روی تمام هدف ها مستقر شوند; با وجود این از بین قله های منطقه سه قله آن را تثبیت كردند و تنها در تثبیت قله 1150 و یكی از قله های 1100 ناكام ماندند در این عملیات هوانیروز ارتش نقش به سزایی ایفا كرد و طی آن خلبان علی اكبر شیرودی به شهادت رسید.

                                                  

عملیات بازی دراز 2 (شهید رجایی و باهنر)

در ادامه عملیات های محدود سال 1360 و به منظور تكمیل اهداف عملیات بازی دراز 1 منطقه بازی دراز بار دیگر مورد بررسی قرار گرفت . نیروهای سپاه پاسداران پس از عملیات 1 /2 /1360 شناسایی های بسیاری در این منطقه انجام دادند و راهكارهای متعددی برای اجرای عملیات به فرماندهی منطقه غرب پیشنهاد كردند.

ارتش نیز برای عملیات در بازی دراز آمادگی خوبی داشت . بر این اساس فرماندهی قرارگاه مقدم سپاه و ارتش در غرب طرح ریزی و اجرای عملیات بازی دراز 2 را در دستور كار خود قرار دادند و منطقه وسیع تری را نسبت به عملیات قبل انتخاب كردند; ارتفاعات قراویز بنه دستك و كوره موش به محدوده عملیات افزوده شد و در طرح ریزی عملیات امكان مانور احاطه ای برای تسهیل در آزاد سازی ارتفاعات بازی دراز ایجاد شد . عملیات با شركت یگان های سپاه پاسداران و لشكر 81 زرهی ارتش در11 /6 /1360 در سه محور به اجرا درآمد. اهداف عملیات در محور شمالی ارتفاعات كوره موش در محورمیانی ارتفاعات بنه دستك و قراویز و در محور جنوبی قله های 1150 و 1100 بود .

عملیات پس از پنج روز ادامه داشت و در این مدت بخشی از كوره موش و چند قله قراویز آزاد شد و ارتفاع 1150 چندبار دست به دست شد اما دشمن با 35 بار پاتك مانع از تثبیت منطقه آزاد شده گردید .


بر گرفته از یادداشت های یك خبرنگار از سفر به مناطق عملیاتی غرب

(حسین زكریائی عزیزی) روزنامه جمهوری اسلامی