تبیان، دستیار زندگی
تصور كنید همین الان دندان عقل تان را کشیده اید و دهانتان پر از خونابه است و درد هم امان شما را بریده است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بعد از کشیدن دندان عقل باید ...

ترمیم دندان توسط دندانپزشک

تصور كنید همین الان دندان عقل تان را کشیده اید و دهانتان پر از خونابه است و درد هم امان شما را بریده است. بعضی‌ها اولین كاری كه بعد از کشیدن دندان عقل می‌كنند این است كه فورا شروع به تف كردن محتویات دهان خود می‌كنند و یا تلاش می‌كنند با كشیدن سیگار دردشان را التیام بخشند، ولی این کار مثل سم است.

اگر دوست دارید بدانید بعد از خروج از مطب دندانپزشكی باید چه نكاتی را رعایت كنید، این مطلب را بخوانید.

دندانپزشك از شما می‌خواهد، پس از كشیدن یا جراحی دندان عقل‌، یك عدد گاز مرطوب را حدود نیم ساعت در این محل نگه دارید، به این ترتیب شما به خودتان كمك خواهید كرد كه خونریزی از محل جراحی زودتر قطع شود و با تشكیل لخته در محل جراحی، خون‌ریزی متوقف شود. حداقل 3 تا 4 ساعت نباید صحبت كنید.

توجه كنید شما ممكن است تا فردای روز جراحی، مقداری خون در دهانتان ترشح شود كه كاملا طبیعی است. در این موارد یك تكه گاز استریل كوچك را در محل جراحی قرار دهید.

سیگار کشیدن، خون‌ریزی را شدیدتر می‌كند. بنابراین در طول 12 ساعت اول پس از كشیدن دندان، سیگار نكشید و یا حداقل خیلی آرام به آن پك بزنید تا باعث شروع خون‌ریزی نشود. شما نباید از نی برای نوشیدن مایعات استفاده كنید.

كشیدن دندان یا ورزش كردن تا فردای روز جراحی ممنوع است، چون افزایش گردش خون باعث خون‌ریزی مجدد از محل جراحی می‌شود. گاهی شب پس از جراحی، هنگام خواب مشاهده می‌كنید بالشتان خونی است. نشت مقداری خون طبیعی است، نگران نباشید. تلاش كنید زیر سرتان را در شب پس از جراحی، بالاتر از حالت عادی نگه دارید. برای این كار می‌توانید دو عدد بالش زیر سرتان بگذارید.

ورم پس از جراحی

جراحی دندان عقل معمولاً باعث می‌شود یك طرف صورتتان باد كند و كاملاً گرد شود. این همان ورم پس از جراحی است.

این ورم در دو تا سه روز پس از جراحی به حداكثر خود می‌رسد، بنابراین در این روزها باید انتظار حداكثر ورم را در صورتتان داشته باشید، ولی نگران نباشید. پس از گذشت یك هفته، ورم صورت‌تان كاملا برطرف خواهد شد.

برای این‌كه صورت تان كمتر ورم كند، راه‌حل‌های ساده و خانگی هم وجود دارد.

مقداری یخ را درون یك پارچه بپیچید و در طول روز اول بعد از جراحی آن را روی صورتتان قرار دهید، ولی باید دقت كنید 20 دقیقه آن را روی صورت قرار داده و 20 دقیقه بردارید و دوباره همین كار را تكرار كنید.

در روز دوم بعد از جراحی استفاده از یخ یا كمپرس با پارچه گرم و مرطوب را تعطیل كنید. ولی در روز سوم كمپرس صورت با پارچه گرم و مرطوب به رفع ورم كمك می‌كند.

توصیه‌های غذایی

بلافاصله پس از جراحی باید از خوردن غذای گرم خودداری كنید. بهترین پیشنهاد این است كه یك سوپ پركالری و پرحجم تهیه كنید و بگذارید خنك شود. سپس آن را به عنوان ناهار یا شام پس از جراحی، نوش جان كنید.

در روز اول پس از جراحی، از نوشیدن آب ، مایعات، آب‌میوه و شیر غافل نشوید، زیرا به جبران حجم خون از دست رفته ی شما در حین جراحی كمك خواهد كرد.

یك ساعت پس از پایان جراحی، خودتان را به خوردن یك عدد بستنی مهمان كنید، چون باعث می‌شود شما احساس راحتی بیشتری در ناحیه جراحی شده داشته باشید.

تلاش كنید هرچه زودتر به رژیم غذایی روزانه‌تان بازگردید. شاید لازم باشد فقط از طرف مقابل فك برای جویدن غذاها استفاده كنید.

بهداشت دهان؛ حرف اول و آخر

تمیز نگه داشتن دندان‌ها و دهان منجر به التیام زخم جراحی می‌شود. بنابراین فردای روز جراحی دست به‌كار شوید. نصف قاشق چای‌خوری نمك را در یك لیوان آب ولرم بریزید و روزی سه مرتبه دهانتان را با آن شستشو دهید. شما می‌توانید در روز سوم یا چهارم پس از جراحی، مسواك زدن و نخ کشیدن دندان‌هایتان را از سر بگیرید. دقت كنید هنگام مسواك زدن دندان‌های مجاور ناحیه جراحی، موجب كنده شدن لخته تشكیل شده نشوید، زیرا در این صورت دوباره درد و خون‌ریزی شروع خواهد شد.

با دردش چه کار کنیم؟

درد پس از جراحی دندان عقل، شاید بدترین تجربه ی شما از دندان پزشكی باشد. تا هنگامی كه اثرات داروی بی‌حسی وجود دارد، شما این درد را احساس نمی‌كنید، بنابراین ممكن است از خوردن مسكن غافل شوید.

بهتر است پیش از اینکه مطب دندان پزشكی را ترك كنید، یك عدد قرص ضد درد مصرف كنید تا وقتی اثرات داروی بی‌حسی از بین رفت، دچار درد شدید نشوید.

فراموش نكنید حداكثر درد پس از جراحی را در 12 ساعت اول پس از جراحی است كه با مصرف قرص ضددرد می‌توانید با آن كنار بیایید، ولی معمولاً پس از گذشت دو روز از شر درد جراحی دندان رها می‌شوید.

نوشین احمدی

سلامتیران

*مطالب مرتبط :

چرا دندان عقل را باید کشید؟

بعد از جراحی دندان عقل باید...

آشنایی با انواع دندان ها

آبسه دندان را جدی بگیرید

شناخت علل پوسیدگی دندان

به کدام دندانپزشک مراجعه کنیم؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.