تبیان، دستیار زندگی
یس برگزار می‌شود نگاهی به وضعیت تنیس ایران امروز مجمع فدراسیون تنیس برای انتخاب رییس جدید برگزار می‌شود. فدراسیونی كه تنها یك نفر كاندیدای تصدی ریاست آن است. بعد از پایان جنگ جهانی دوم،‌ مردم ایران از طریق انگلیسی‌های مقیم ای...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فردا انتخابات فدراسیون تنیس برگزار می‌شود

نگاهی به وضعیت تنیس ایران


امروز مجمع فدراسیون تنیس برای انتخاب رییس جدید برگزار می‌شود. فدراسیونی كه تنها یك نفر كاندیدای تصدی ریاست آن است.

بعد از پایان جنگ جهانی دوم،‌ مردم ایران از طریق انگلیسی‌های مقیم ایران با این ورزش آشنا شدند. اولین بار این ورزش در شهرهای تهران و آبادان به نمایش گذاشته شد و در سال 1302 مسابقاتی در این رشته در تهران برگزار شد.

فدراسیون تنیس ایران در سال 1326 تاسیس شد كه در آن زمان فعالیت‌های ورزش پینگ پنگ نیز در این فدراسیون گنجانده شده بود. در سال 1347 فدراسیون تنیس و پینگ پنگ از هم جدا شده و فعالیت‌های این دو رشته‌ی ورزشی تحت عنوان فدراسیون تنیس و تنیس روی میز به طور جداگانه انجام شدند.

اولین رییس این فدراسیون در زمانی كه به طور مشترك دو ورزش تنیس و پینگ پنگ زیر نظر این فدراسیون اداره می‌شد، مهدی حاجبی بر عهده داشت و بعد از وی یك ارمنی به نام «عاشور عابدیان» به مدت 4 سال جانشین وی شد و آخرین رییس فدراسیون تنیس قبل از پیروزی انقلاب، اسدالله اعلم بود كه به مدت 8 سال این فدراسیون را اداره كرد.

بعد از انقلاب این فدراسیون توسط یك هیات پنج نفره به نام‌های «مهدی اخوان، نوذر ویسی، شیرزاد كبری، علی رحمانی و عیسی خدایی» به صورت شورایی اداره می‌شد ولی در سال 1359 مجید خطیبی به عنوان اولین رییس این فدراسیون انتخاب شد و به مدت سه سال این فدراسیون را اداره كرد.

در سال 62 تا 67 غلامحسین نوریان، 67 تا 73 محمد گلشن شیرازی، 73 تا 80 مهندس لنكرانی و 80 تا مهر ماه 1383 عباس خزایی به ترتیب ریاست این فدراسیون را به عهده داشتند و در مهر ماه سال 83 طی حكمی از سوی مهندس مهرعلیزاده، معاون رییس جمهور و رییس سازمان تربیت بدنی، خزایی از كار بركنار شد و علی رضا خروشی به عنوان سرپرست این فدراسیون انتخاب شد.

امروز 30 دی مجمع عمومی فدراسیون تنیس برای انتخاب رییس، نایب رییس و دبیر این فدراسیون برگزار می‌شود. این در حالی است كه تنها كاندیدا برای احراز این پست، علی رضا خروشی سرپرست فعلی است.

مسوول اجرایی فدراسیون تنیس در مورد انتخابات این فدراسیون گفت: تنیس یك ورزش فرهنگی است و كسانی كه به میدان می‌آیند، قصد دارند با تمام وجود به این ورزش مفرح و زیبا كمك كنند تا به جایگاه واقعی آن برسند.

میرزایی در پاسخ به این سوال كه چرا یك نفر كاندیدای این سمت شده است افزود: مثل فدراسیون‌های دیگر هر كسی به خود جرات نمی‌دهد كه برای ریاست این فدراسیون وارد عمل شود. زیرا هر كس نمی‌تواند این ورزش فرهنگی را در كشور اداره كند و افرادی كه خود را شایسته این پست می‌دانند به میدان عمل وارد می‌شوند.

طی روزهای گذشته نیز بعضی از افراد به نحوه‌ی ثبت نام نامزدهای انتخاباتی اعتراض داشتند كه كارشناس امور مجامع فدراسیون‌های ورزشی به ایسنا گفت: این صحبت‌ها شایعه است و طبق قانون، زمان ثبت نام در روزنامه‌ها اعلام شده است.

باقری اضافه كرد: به هیچ عنوان تخلفی صورت نگرفته و كسانی كه اعتراض دارند، بدون مدرك و دلیل صحبت می‌كنند و سعی دارند بی‌مورد موضوع عدم ثبت نام خود را به فدراسیون ربط دهند و این مورد درست نیست.

فدراسیون تنیس با چالش‌های زیادی روبرو است كه مواردی از آن را ذكر می‌كنیم.

**مسابقات تنیس جام دیویس

تیم ملی ایران در حال حاضر در مسابقات جام دیویس در گروه دوم آسیا و اقیانوسیه با تیم‌های كویت، لبنان، نیوزیلند و قزاقستان همگروه است و در روزهای 14 تا 16 اسفند ماه باید به مصاف تیم تنیس كویت به میزبانی كشورمان برود.

سرمربی تیم ملی تنیس در مورد این مسابقات گفت: ما باید در این مسابقه نتیجه‌ی لازم را به دست آوریم تا بتوانیم حداقل در گروه دوم باقی بمانیم و به گروه پایین‌تر سقوط نكنیم.

مصطفی صالح افزود: تیم كویت از بازیكن خوبی به نام «قریب» سود می‌برد و در صورتی كه بتوانیم این بازیكن را متوقف كنیم می‌توان به برد مقابل این تیم امیدوار شد و لازمه این كار تمرینات منظم و اردوهای مختلف است كه خوشبختانه توانسته‌ایم چند مسابقه خوب با حریفان قوی برگزار كنیم و در بهمن ماه نیز به اسپانیا سفر كرده و اردوی یك ماهه‌ای را در یكی از كمپ‌های این كشور خواهیم داشت. به نظر من این اردو خیلی می‌تواند موثر واقع شود.

**رسیدن به جایگاه قبلی در تنیس

ایران در گذشته مقام‌های خوبی را در آسیا توسط تقی اكبری، منصور بهرامی، علی مدنی، كامبیز زرافشان جوان كسب كرده ولی در سال‌های اخیر توجه چندانی به این ورزش نشده و باعث شده است كه تنیس ایران به جایگاه پایین‌تر نزول كند.

محمد جمشیدی رییس هیات تنیس تهران گفت: در چند سال گذشته بی‌مهری‌های فراوانی به این ورزش شده است و این باعث شد كه دچار عقب ماندگی زیادی در این ورزش شویم، به طوری كه ایران در سال‌های گذشته در گروه اروپا بازی می‌كرد ولی در حال حاضر برای بقا در دسته‌ی دوم آسیا و اقیانوسیه تلاش می‌كنیم و این باید خیلی مورد توجه قرار بگیرد و مسوولین ورزش بیشتر به تنیس توجه كنند.

وی اضافه كرد: در گذشته ما چندین مقام قهرمانی در آسیا توسط منصور بهرامی و محرم خدایی و تقی اكبری كسب كرده‌ایم ولی در چند سال اخیر فقط به دنبال صعود به جدول اصلی رقابت‌های مختلف بودیم.

**تمركز بر تیم‌های پایه

تنیس نیاز به پشتوانه سازی دارد. هم اكنون تیم ملی در چند بازیكن خلاصه شده است كه رهایی از این شرایط تمركز مسوولان فدراسیون بر تیم‌های پایه را می‌طلبد.

داور و ناظر مصری فدراسیون جهانی تنیس (ITF) می گوید: « ایران در گذشته تنیسورهای خوبی مثل منصور بهرامی را به جهان معرفی كرده بود اما در چند سال اخیر این ورزش در ایران دچار ركود شده است. ولی با این حال در مسابقات مختلفی كه در ایران حضور داشته‌ام، بازیكنان خوبی مثل روزبه‌ كامران را دیدم كه می‌تواند با هوش و دقت بیشتری به یك تنیسور خوب تبدیل شود.

هانی الخفیف اضافه كرد: ایران برای رسیدن به جایگاه بهتر و پیشرفت در تنیس باید در سنین پایه توجه و تمركز بیشتری داشته باشد تا با تربیت و آموزش بازیكنان تنیس در سنین پایین در آینده بتواند از این سرمایه‌گذاری استفاده كند.

علیرضا خروشی، سرپرست فدراسیون تنیس نیز در این زمینه گفت: بیشترین سرمایه‌گذاری و توجه ما بر تیم‌های ملی پایه است و با انتخاب محرم خدایی به عنوان مدیر فنی این تیم‌ها سعی داریم كه از تجربیات و آموخته‌های وی نهایت استفاده را برای پیشرفت تنیس ببریم، البته به علت نزدیكی مسابقات جام دیویس، مجبور هستیم به تیم بزرگسالان نیز توجه خاصی داشته باشیم، زیرا در صورت سقوط ایران به دسته پایین‌تر نوعی شوك به فدراسیون وارد خواهد شد.

**فراگیری تنیس در ایران

بی‌شك یكی از موفقیت‌های رشته‌های ورزش در عرصه‌های بین‌المللی، تعداد افرادی است كه به این ورزش گرایش داشته و به انجام آن می‌پردازند. در بسیاری از كشورهای اروپایی، حدود 80 درصد جمعیت این كشورها، این ورزش را انجام می‌دهند، ولی در ایران تعداد كسانی كه تنیس را انجام می‌دهند رقم خیلی پایینی را به خود اختصاص داده‌اند.

سرپرست فعلی فدراسیون تنیس گفت: در گذشته خیلی تبلیغ می‌شد كه ورزش تنیس اشرافی است و لوازم آن خیلی گران است، این باعث شده بود تعداد كمی به تنیس روی بیاورند، ولی ما توانسته‌ایم توپ‌ها و راكت‌های ارزان قیمتی را تهیه تا به نوعی قیمت ها را متعادل‌تر از قبل كنیم تا میزان كسانی كه از تنیس استقبال می‌كنند افزایش یابد.

خروشی اضافه كرد: البته در تهران و ایران، زمین‌های تنیس فراوانی وجود دارد كه به نوعی بلا استفاده مانده است و سعی كرده‌ایم با هماهنگی‌های انجام شده طی چند ماه آینده این زمین‌های خوب را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم. البته قصد داریم با ایجاد زمین‌های كوچك مینی تنیس، در فضاهایی مثل مدرسه از نیروهای بالقوه آموزش و پرورش استفاده فراوان ببریم.

**برگزاری مسابقات با حضور تنیسورهای جهان

محمد جمشیدی در این خصوص گفت: ما باید علاوه بر تمركز بر سنین پایه از تنیسورهای خوب و با سطح بالا دعوت كنیم و مسابقات خوبی را برگزار كنیم تا تنیسورهای ایرانی در مقابل حریفان قدرتمند قرار بگیرند و به نوعی ترس آنها ریخته شود و در عین حال باعث گرایش بیشتر مردم شود.

وی اضافه كرد: كشورهای حاشیه خلیج فارس با دعوت از تنیس‌بازان مطرح دنیا و برگزاری مسابقات با سطح بالا پیشرفت خیلی خوبی داشته‌اند و ما نیز باید در حد توان خود تنیسورهای با كلاس جهانی را دعوت كرده و مسابقات معتبری برگزار كنیم، البته باید به مسابقات ستارگان جهان در تهران اشاره كنم كه برگزاری این مسابقات در دو سال گذشته باعث شناخت بیشتر جهانیان نسبت به تنیس ایران و پیشرفت تنیسورهای ایران و گرایش بیشتر مردم به این ورزش شده است.

خروشی نیز با اشاره به مسابقات چلنجر كیش اظهار داشت: در این رقابت‌ها «توماس بهرند» تنیس باز خوب آلمانی و نفر 154 جهان باعث شده بود سطح رقابت‌ها بالاتر رود و تنیس بازان خوبی شركت كنند. از طرفی سازمان تربیت بدنی باید توجه بیشتر و بهتری نسبت به بودجه فدراسیون داشته باشد زیرا با چنین بودجه‌هایی نمی‌توان از نفرات خوب جهان برای شركت در مسابقات ایران دعوت كرد.