تبیان، دستیار زندگی
«قرآن ریحان» تنها نمونه چاپی قرآن به خط ریحان در جهان از سوی انتشارات «مبلغان» در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم ارائه شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قرآن منحصر به فرد به خط ریحان

ریحان

«قرآن ریحان» تنها نمونه چاپی قرآن به خط ریحان در جهان از سوی انتشارات «مبلغان» در هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن كریم ارائه شده است.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایكنا) قرآن ریحان، اثر هنرمند معاصر ایرانی و یكی از زیباترین نسخه‌های چاپی قرآن است. این قرآن كه به صورت نفیس چاپ شده، به قلم ریحان خوشنویسی و با تذهیب‌های برجسته ایرانی ـ اسلامی تزئین شده است. وجود تهذیب‌هایی نفیس و رنگ‌های فراوان این اثر را به نمونه‌ای بارز در هنر خوشنویسی و تذهیب تبذدیل كرده است.

قرآن ریحان كه بر اساس شیوه رسم‌المصحف كتابت شده است، تنها نمونه چاپی قرآن به خط ریحان در جهان است و تذهیب‌های به كار رفته در آن به شیوه تذهیب‌های دوران تیموری و صفویه است.

خوانا بودن كلمات و بهره‌مندی از اعراب‌گذاری دقیق، طراحی كتیبه‌های متعدد و مجلل برای سوره‌ها، ‌شمسه‌های متنوع وقف، ‌سه نوع فهرست با تذهیبات فاخر، ‌تزئینات صفحات استقبال، ‌دعای افتتاح و سوره‌های «حمد» و «بقره» از ویژگی‌های این قرآن نفیس است.

هم‌چنین رعایت قواعد نحوی در كتابت عوامل جازمه، ناصبه، نافیه و ناهیه، اعراب‌گذاری و علائم تجویدی و رنگ‌نویسی آنها برای جلوگیری از تداخل بین حروف، اعراب و علائم تجویدی، تلفیق شمسه وقف (گل آیه) با علامت پایان تقسیمات حزب، مشخص كردن محل آیات سجده با ترنجی در حاشیه، اختصاص ترنج‌هایی خاص برای آیات سجده‌دار و سكته و شمسه‌هایی برای آغاز اجزا و تقسیمات حزب، توضیحات تفصیلی درباره علائم تجویدی نیز از دیگر ویژگی‌های این قرآن است.

قرآن ریحان به صورت گلاسه در 667 صفحه با جلد چرم تیماج همراه با جعبه نفیس به همراه بروشور زبان انگلیسی و فارسی از سوی انتشارات «مبلغان» در هفدهمین نمایشگاه قرآن ارائه شده است.


تنظیم برای تبیان: گروه دین و اندیشه_شکوری