تبیان، دستیار زندگی
یك متخصص تغذیه با تاكید بر صرف وعده سحری در ایام روزه‌داری و بیان این كه لازم است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بین افطار و شام فاصله نیندازید

افطار

یك متخصص تغذیه با تاكید بر صرف وعده سحری در ایام روزه‌داری و بیان این كه لازم است وعده افطار و شام، یك وعده در نظر گرفته شوند و فاصله‌ای میان آنها ایجاد نشود، گفت:

روزه‌داری صحیح به نوعی خانه تكانی بدن محسوب می‌شود، زیرا بسیاری از بافت‌های بدن از جمله بافت چربی تجزیه شده و بازسازی می‌شود.

دكتر مسعود كیمیاگر در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا، با اشاره به تغییرات ایجاد شده در بدن به دنبال روزه داری، گفت: بدن همواره در حال تجزیه و بازسازی است.

بافت‌های بدن نیز هر كدام از نیمه عمر خاص خود برخوردارند. به عنوان مثال نیمه عمر سلول‌های دستگاه گوارش 48 ساعت و گلبول‌های قرمز 120 روز است. به دنبال روزه گرفتن به شیوه صحیح، بخشی از بافت‌های چربی بدن شكسته و بازسازی می‌شوند.

دكتر كیمیاگر ادامه داد: تحقیقات نشان می‌دهد با روزه‌داری سطح چربی‌های خون به سمت چربی‌های مثبت تغییر می‌كند و به این ترتیب نسبت كلسترول خوب (HDL) ‌به كلسترول بد (LDL) بهبود می‌یابد.

وی با اشاره به آداب غذایی روزه‌داری ماه رمضان و با تاكید بر مصرف وعده سحری در این ماه، گفت: عدم استفاده از وعده سحری سبب افت قند خون و كاهش هوشیاری شده و این امر سبب می‌شود فرد در طول روز كارایی لازم را نداشته باشد. همچنین عده‌ای به دلیل نخوردن سحری، وعده شام را دیر مصرف می‌كنند كه این امر ممكن است سبب شود فرد خواب راحتی نداشته باشد.

وی با تاكید بر روزه گرفتن با روشی صحیح و اصولی، ادامه داد: در ایام ماه رمضان به دنبال روزه‌داری، یك وعده غذایی حذف می‌شود. به این ترتیب 20 تا 30 درصد كمتر از دیگر ایام سال غذا مصرف می‌شود و باید در نظر داشت در دو وعده باقی مانده نباید پرخوری کرد.

متاسفانه در برخی موارد، در ایام روزه داری بیشتر از زمان‌های دیگر از گوشت، مرغ، شیرینی جات و مواد پرچرب استفاده می‌شود.

دكتر كیمیاگر با اشاره به توصیه‌های تغذیه‌ای در هنگام افطار، گفت: بر خلاف عده‌ای كه معتقدند باید میان افطار و شام فاصله باشد، لازم است كه وعده افطار و شام با هم در نظر گرفته شوند، زیرا افطار خود یك وعده غذایی كامل است.

در مجموع لازم است دو وعده سحر و افطار در ماه رمضان مورد توجه قرار گیرد و در عین حال از پرخوری پرهیز کرد.

این متخصص تغذیه توصیه كرد به منظور جلوگیری از تشنگی در ایام روزه‌داری از مصرف مواد غذایی مانند ماكارونی، مصرف زیاد پلو و ته دیگ در وعده سحری باید خودداری کرد و گفت: مصرف سالاد، سبزیجات و غلات سبوس‌دار در وعده سحری می‌تواند گرسنگی و تشنگی را عقب بیاندازد، زیرا این مواد دارای فیبر زیادی بوده و به تدریج جذب بدن می‌شوند. مصرف چای کمرنگ در وعده سحر نیز توصیه می‌شود، اما مصرف زیاد آن به دلیل ادرار آور بودن و به دنبال آن ایجاد تشنگی، توصیه نمی‌شود.

این متخصص تغذیه با تاكید بر اینكه نباید هنگام افطار در مصرف شیرینی جات از جمله زولبیا و بامیه زیاده روی کرد، گفت: در برخی موارد، شرایط طبخ و روغن مورد استفاده در تهیه این شیرینی‌ها، مورد تایید نیست. بهتر است روزه داران ابتدا با خرما افطار كنند و سپس معده با صرف غذایی رقیق و ولرم مانند شیر یا سوپ برای مصرف غذای اصلی آماده شوند.

آش رشته و امثال آن برای افطار مناسب نیستند و می‌توانند به عنوان یك وعده غذایی مورد استفاده قرار گیرند.

*مطالب مرتبط:

سحری را حذف نکنید

تفاوت غذاهای سحری و افطار

تغذیه غلط در ماه رمضان و عوارض آن

چای و قهوه در سحری باعث تشنگی می‌شوند

مصرف میوه در سحری، از تشنگی جلوگیری می كند

خوردن غذاهای پُر ادویه‌ در سحری، تشنگی را افزایش می‌دهد

نکات روزه داری از 10متخصص (1) و (2)

سفارش های کلی تغذیه برای روزه داران 

نکات تغذیه ای مهم در روزه‌‌داری(1) و (2)

توصیه های غذایی برای روزه داران

روزه داری در افراد و شرایط مختلف

تنظیم برنامه غذایی ماه رمضان

20 راهکار برای تغذیه درست در ماه رمضان

دانستنی های تغذیه در ماه رمضان

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.