تبیان، دستیار زندگی
با آغاز ماه مبارک رمضان بازیکنان مسلمان شاغل در لالیگا روزه می گیرند و این حرکت دینی بازیکنان ...........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ستارگان روزه دار

ستارگان روزه دار

با آغاز ماه رمضان بازیکنان مسلمان شاغل در لالیگا روزه می گیرند و این حرکت دینی بازیکنان تبعیت و همراهی هواداران تیم های آنها را نیز در پی داشته است. اکثر تیم های حاضر در لیگ فوتبال اسپانیا بازیکنان مسلمان دارند و در ماه رمضان که به خاطر تلفظ خاصش در زبان اسپانیایی به رامادان معروف است با فرهنگ رمضان گره می خورند. هر چند پزشکان برخی تیم ها همچنان با روزه گرفتن بازیکنان مسلمان مشکل دارند و معتقدند رژیم غذایی آنها به هم می ریزد اما در کل باید رمضان را جزیی از لالیگا دانست که توسط مردم اسپانیا مورد قبول واقع شده و به خصوص در چند سال اخیر استقبال خوبی از طرف مردم صورت گرفته است.

بنزما و ماه مبارک رمضان

به عنوان مثال در تیم رئال مادرید بازیکنانی مثل محمد دیاراو لاسانا دیارا و همچنین بازیکن فرانسوی تازه وارد این تیم کریم بنزما مسلمان بوده و در این چند روز با وجود حضور در تمرینات فشرده و بسیار سخت تیم روزه گرفتند. تعصب این بازیکنان در رعایت مسایل دینی با وجود سختی آن باعث شده هواداران رئال مادرید نیز به احترام بازیکنان تا قبل از غروب آفتاب چیزی نخوردند و همراه با آنان در میادین و خیابان های منتهی به برنابئو جشن افطاری برگزار کرده و غذا بخوردند. دو ستاره ایرانی اوساسونا یعنی جواد نکونام مسعود شجاعی نیز زیر ذره بین روزنامه های اسپانیایی قرار دارند و رفتار دینی آنها می تواند برای مردم پامپلونا الگوساز و تاثیر گذار باشد. در منطقه آندولس اسپانیا که مسلمانان بیشتری زندگی می کنند رمضان نمود بیشتری دارد و بازیکنان مسلمان تیم های رئال بتیس و سویا نظیر کانوته به صورت داوطلبانه و به نوبت مراسم افطاری در مساجد آندولس برگزار می کنند.

ماه رمضان و روزه گرفتن

آنتونی کامبواره، مربی تیم پاری سن ژرمن فرانسه هم در آستانه ماه مبارک رمضان اعلام کرد، با بازیکنان مسلمان تیمش همکاری خواهد کرد. با آغاز ماه مبارک رمضان، مسلمانان فرانسه نیز به انجام اعمال این ماه می پردازند.

آنتونی کامبواره مربی تیم پاریسن ژرمن با اعلام حمایت از مراسم مذهبی مسلمانان اعلام کرد تمرینات سبکی را برای بازیکنان روزه دارش در نظر می گیرند. کامبواره در مورد برنامه تمرینات تیم پاریسن ژرمن در طول ماه مبارک رمضان گفت: «من قوانین ساده ای برای خود دارم و در همه تیم هایی که مربیگری آنها را بر عهده داشتم این قوانین را به اجرا در آوردم. در ماه رمضان مسلمانان تیم تمرینات سبکی را پشت سر خواهند گذاشت و با توافق دو طرف اسامی آنان برای مسابقات اصلی تیم به عنوان بازیکن ذخیره معرفی می شود. برای من سلامت بازیکنی که تمام روز غذا نخورده از هر چیز مهمتر است و این بازیکنان می توانند در مسابقات شرکت نکرده و در خانه استراحت کنند.»

فرانک ریبری

هافبک مسلمان و فرانسوی تیم فوتبال بایرن مونیخ آلمان هم به اطلاع مقامات تیمش رساند در ماه مبارک رمضان روزه می گیرد. فرانک ریبری از روز جمعه اقدام به گرفتن روزه کرد. این بازیکن صاحب نام که دو سال قبل از تیم المپیک مارسی جدا شد و به بایرن مونیخ پیوست، در دوران ورزشی خود همواره در ماه مبارک رمضان اقدام به روزه گرفتن کرده است. ریبری در سال 2002 پس از آشنایی با همسر الجزایری اش به اسلام روی آورد و نام بلال را برای خود برگزید وی پس از آن به انجام واجبات شرعی دقت و توجه کامل کرده است. به این خاطر حتی در دوران حضور در بایرن مونیخ با وجود برخی سختگیری ها او در هنگام تمرین یا مسابقات ورزشی همچون بوندس لیگا، روزه داشته و با مشکلی هم روبرو نبوده است.

فرانک ریبری

این گزارش حاکی است ریبری اقوات بیشتری را در این ماه مبارک به انجام تکالیف شرعی خود، از جمله قرائت قرآن در طول شبانه روز اختصاص داده است. این هافبک فرانسوی در زمستان گذشته نیز به هنگام سفر تیم بایرن مونیخ به عربستان به انجام حج عمره پرداخت.

این در حالی است که اخبار جالبی از داخل ایران به گوش نمی رسد و باشگاه های ایرانی که نام حرفه ای را نیز یدک می کشند هنوز نتوانسته اند با این شرایط کنار بیایند. آنها با گرفتن روزه بازیکنان خود با مشکل مواجه شده اند. برای مطلع شدن از این موضوع اینجا را کلیک کنید.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری