تبیان، دستیار زندگی
استاد محمدتقی مروت پس از 30 سال دوری از وطن، صبح روز جمعه 23 مردادماه با استقبال گرم اساتید قرآنی و شاگردان خود به ایران بازگشت؛ سیدمحسن موسوی‌بلده شاگرد برجسته این استاد قرآنی شرح دیدار با استاد خود را با مخاطبان ایكنا در میان می‌گذارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازگشت استاد قاریان ایران به وطن پس از 30 سال

محمد تقی مروت

دیدار استاد مروت و شاگردان پس از 30 سال دوری از وطن

استاد محمدتقی مروت پس از 30 سال دوری از وطن، صبح روز جمعه 23 مردادماه با استقبال گرم اساتید قرآنی و شاگردان خود به ایران بازگشت؛ سیدمحسن موسوی‌بلده شاگرد برجسته این استاد قرآنی شرح دیدار با استاد خود را با مخاطبان ایكنا در میان می‌گذارد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ایران (ایكنا)، استاد محمدتقی مروت پس از 30 سال دوری از وطن، صبح روز جمعه مورخ 23/5/88 با استقبال گرم اساتید قرآنی به ایران بازگشت.

در این استقبال پرشور، اساتید مشهور قرآن ‌كریم جمهوری اسلامی ایران كه اكثراً از شاگردان و دوستان صمیمی و قدیمی استاد مروت بودند به استقبال ایشان رفتند كه در این میان می توان به اساتیدی چون موسوی‌بلده، فروزان، مستفید، حاجی‌شریف، احمد ابوالقاسمی، پورزرگری، عباسی، خرمیان، بادپا و... اشاره كرد.

در این میان خبرنگار ایكنا گفت‌و‌گویی با سیدمحسن موسوی‌بلده شاگرد برجسته استاد مروت درباره ورود این استاد پیشكسوت انجام داده است كه از نظر خوانندگان گرامی می‌گذرد.

این استاد پیشكسوت در سال 1354 جهت كسب و ارتقاء معلومات قرآنی به كشور مصر سفر می‌كند، كه در این كشور از محضر اساتیدی چون مصطفی اسماعیل، عبدالباسط، علی‌البناء، ‌خلیل‌الحصری، عبدالعزیز علی الفرج، عامر السید عثمان، احمد الرزیقی و شیخ فتح الباب قندیل بهره می‌جوید.

موسوی‌بلده در ابتدای این گفت‌و‌گو و در پاسخ به این سوال كه از كجا و چگونه از ورود استاد مروت به ایران مطلع شدید، گفت: حدود دو هفته قبل از ورود استاد مروت به ایران، مصاحبه مسقیم ایشان با رادیو قرآن را گوش می‌دادم كه در بخش‌هایی از سخنان خود به این موضوع اشاره كردند كه قرار است به تهران بیایند و اظهار می‌كردند كه بعد از این همه مدت قصد دارم به وطن خودم برگردم و در همین جا بمیرم و دیگر این‌كه قصد دارند خدمت مقام معظم رهبری(مد ظله‌العالی) برسند.

این استاد پیشكسوت در سال 1354 جهت كسب و ارتقاء معلومات قرآنی به كشور مصر سفر می‌كند، كه در این كشور از محضر اساتیدی چون مصطفی اسماعیل، عبدالباسط، علی‌البناء، ‌خلیل‌الحصری، عبدالعزیز علی الفرج، عامر السید عثمان، احمد الرزیقی و شیخ فتح الباب قندیل بهره می‌جوید

وی ادامه داد: من بعد از اطلاع از این موضوع با خود استاد تماس گرفتم، سپس تا جایی كه توانستم به دوستان از طریق پیامك اطلاع دادم و یك هیئت استقبال هم در موسسه قرآنی احسن‌الحدیث تشكیل دادیم و از این طریق بسیاری از دوستان قرآنی و شاگردان استاد مروت در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) جمع شدند.

موسوی‌بلده با شرح اتفاقات رخ داده در فرودگاه، تصریح كرد: به واسطه همكاری بسیار خوبی كه كادر حراست و روابط عمومی فرودگاه داشتند از طریق پاویون به استقبال استاد مروت رفتیم و این درحالی بود كه تعداد زیادی از استادان قرآنی و شاگردان در محل حضور داشتند و انتظار ورود استاد مروت را بعد از 30 سال به وطن اسلامی می‌كشیدند.

این شاگرد برجسته استاد مروت اظهار كرد: مدت‌ها در پاویون منتظر استاد بودیم و در حالی كه تقریبأ همه مسافران هواپیما را ترك كرده بودند اما خبری از استاد مروت نبود تا این‌كه تعدادی از كادر فرودگاه به نزدیكی هواپیما رفتند و متوجه شدند كه استاد مروت با حالتی بهت‌زده و هیجانی به همراه همسر خود ایستاده‌اند و به سبب ناراحتی قلبی كه دارند و هیجان ناشی از بازگشت به وطن بعد از 30 سال، قادر به حركت نیست.

وی یادآور شد: از آن‌جائیكه استاد مروت مریض‌ احوال هستند ایشان را با استفاده از صندلی چرخ‌دار منتقل كردند و همه دوستان و شاگردان به استقبال آمدند و معرفی انجام شد، تعدادی از اعضای خانواده استاد هم به استقبال آمده بودند كه در مجموع حدود یك ساعت در همان فرودگاه مراسم استقبال و خاطره‌گویی و گرفتن عكس یادگاری انجام شد.

موسوی‌بلده در پاسخ به سوال خبرنگار ایكنا درباره وضعیت سلامت استاد مروت توضیح داد: در روز ورود استاد به ایران ایشان وضع روحی و جسمی مساعدی نداشتند ولی به مرور وضعیت بهتر شد و طبق آخرین تماس‌هایی كه من با ایشان داشتم، حال خوبی دارند و در منزل خواهر خود اقامت كرده‌اند.

مصطفی اسماعیل + محمد تقی مروت
استاد محمدتقی مروت کیست؟

یادآوری می‌شود، استاد مروت در سال 1323 در تهران به دنیا آمد و زیر نظر استاد مرحوم ملامحمد باقرفانی كسب علم نمود. اهم فعالیت‌های قرآنی استاد را می‌توان، كسب رتبه اول مسابقات بین‌المللی قرآن‌ كریم كشور مالزی در سال 1352، برگزاری دوره‌های آموزشی قرآن ‌كریم، از پایه‌گذاران تلاوت قرآن ‌كریم به‌صورت اصولی و صحیح در ایران، مبتكر شیوه هم‌خوانی و جمع‌خوانی قرآن در جلسات آموزش قرآن‌ كریم (قبل از انقلاب اسلامی)، آموزش و تربیت بسیاری از قاریان و داوران بین‌المللی قرآن‌ كریم نام برد.

این استاد پیشكسوت در سال 1354 جهت كسب و ارتقاء معلومات قرآنی به كشور مصر سفر می‌كند، كه در این كشور از محضر اساتیدی چون مصطفی اسماعیل، عبدالباسط، علی‌البناء، ‌خلیل‌الحصری، عبدالعزیز علی الفرج، عامر السید عثمان، احمد الرزیقی و شیخ فتح الباب قندیل بهره می‌جوید.

اهم فعالیت‌های استاد مروت در مصر را می‌توان حضور مستمر در محافل و مجالس قرائت قرآن‌ كریم در شهرهای مختلف كشور مصر و بهره‌مندی از تلاوت اساتید و قاریان برجسته اسلام، اجرای برنامه‌های قرآنی در محافل و جلسات متعدد مصر، تلاوت قرآن ‌كریم در مراسم ترحیم استاد شیخ مصطفی اسماعیل و استاد سید النقشبندی، (كه به اصرار و پیشنهاد استاد محمود علی‌البناء، این‌كار صورت می‌گیرد)، نشر و ترویج فرهنگ تشیع در جامعه قراء مصری و... را نام برد.

این استاد بین‌‌المللی قرآن ‌كریم در سال 1359 به كشور كانادا سفر می‌كند و در آن كشور با حضور در جلسات قرآن ‌‌كریم، اجرای برنامه در مناسبت‌های مختلف و جذب علاقه‌مندان به قرآن ‌كریم و مفاهیم متعالی آن، برگزاری دوره‌های آموزش قرآن‌ كریم (تجوید، صوت و لحن) در مساجد و مراكز قرآنی شهر تورنتو فعالیت مستمر و مثمرثمری داشته است.

از آثار و تألیفات استاد مروت می‌‌توان، آموزش تجوید به زبان انگلیسی (بیش از 500 صفحه) برای اولین بار در جهان تشیع را نام برد.

به نقل از خبرگزاری قرآنی ایران


تنظیم برای تبیان: گروه دین و اندیشه_شکوری