تبیان، دستیار زندگی
آیا همه طلبه ها ، در عمل خوبند و علیه السلام؟ مسلما خیر. در هر قشری از جامعه و من جمله قشر روحانی نیز عالمانی پیدا می شوند که دین را برای دنیایشان می خواهند .در میان این قشر نیز کسانی هستند که شیطان نفس بر آنها غلبه کرده و از موقعیت خود سوءاستفاده می کنند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

طلبه خوب ، طلبه بد

طلبه خوب،طلبه بد

آيا همه طلبه ها ، در عمل خوبند و عليه السلام؟ مسلما خير. در هر قشري از جامعه و من جمله قشر روحانی نيز عالماني پیدا می شوند که دين را براي دنيايشان مي خواهند .در ميان اين قشر نيز کساني هستند که شيطان نفس بر آنها غلبه کرده و از موقعيت خود سوءاستفاده مي کنند. اينان در حالي که ادعاي تقوا دارند، عدالت که اقرب للتقوي است را به خاک مي مالند  و به نام دين، دزدي مي کنند. البته بايد خيلي مواظب بود که اعمال آنها را به حساب اسلام و روحانيت راستين نگذاشت. حضرت آيه الله بهجت فرمودند: عده اي خدمت يکي از بزرگان رسيدند و عرضه داشتند که طلبه اي دزدي کرده است . ايشان فرمودند : خير بگوييد دزدي طلبه شده است .

تاريخ، بلعم باعورا، کعب الأحبار، اشعري،کسروي و تقي زاده ها را زياد ديده است.  حکم قتل امام حسين (ع) هم از نيش قلم شريح قاضي ـ در منصب روحاني ـ صادر شده است. قرآن کريم در سوره توبه آيه 9 به صراحت خطر روحانيون هواپرست را گوشزد مي‏کند و جامعة مؤمن را از شر آن‏ها بر حذر مي‏دارد(1) و آنها را در سوره جمعه آيه 5 به شدت محکوم مي‏کند(2)

باید آگاه بود که «عالم ناپارسا» پديدة جديدي نيست و به درازاي زمان سابقه دارد و اين يک واقعيت تجربه شدة تاريخي است که در کنار ساير حقايق بايد به جامعه انتقال يابد. اما به هر حال وجود همين طائفة ناپاک و بدسرشت موجب شده که دستاويز موجهي براي تضعيف و تخفيف سلسلة عالمان دين و وارثان انبيا پديدآيد و فشارها و دشواري‏ها افزون شود. و متاسفانه اعمال آن عده بسيار قليل شايد در نزد عده اي از مردم که با دين اسلام آشنايي اندکي دارند به پاي دين مبين و نوراني اسلام گذاشته شود.

حضرت آيه الله بهجت فرمودند: عده اي خدمت يکي از بزرگان رسيدند و عرضه داشتند که طلبه اي دزدي کرده است . ايشان فرمودند : خير بگوييد دزدي طلبه شده است .

خداوند متعال در يک حديث قدسي، جزاي عالمان و مبلغان بي عمل را چنين بيان مي کنند:« کمترين عقوبتي که عالم (و مبلغ) بي‏عمل را به آن مبتلا مي‏کنم و از هفتاد عقوبت و عذاب سخت‏تر است اين است که شيريني مناجاتم را از دلش خارج مي‏کنم » (3)

پس اي طلبه هوشيار باش! که شيطان درون و برون براي جنگ با تو بيش از ديگران سرمايه گذاري کرده است و بر تو واجب است که با سلاح تقوا به جنگ اين غول بي شاخ و دم بروي که اگر پيروز شدي بار ديگر عمر بن عمرود را تو بر زمين زده اي و پيامبر را خوشحال کرده اي و اما زبانم لال اگر شيطان تو را شکار کرد نه تنها تو که جمعي کثير به تباهي کشيده مي شوند.

خداوند ما را آني و کمتر از آني به خودمان وا مگذارد . (الهي آمين).

........................................................................

پی نوشت ها:

1) يا أيهَا الَّذينَ آمَنوا إنَّ کثيراً مِنَ الأحبارِ وَ الرُّهبانِ لَيأکلونَ أموالَ النّاسِ بِالباطِلِ وَ يصُدّونَ عَن سَبيلِ اللهِ

2) مَثَلُ الَّذينَ حُمِّلُوا التَّوراةَ ثُمَّ لَم‏يحمِلوها کمَثَلِ الحِمارِ يحمِلُ أسفاراً، بِئسَ مَثَلُ القَومِ الَّذينَ کذَّبوا بِآياتِ اللهِ، وَ اللهُ لا يهدي القَومَ الظالمينَ.

3) بحار الانوار، ج 2، ص 32.

نوشته شده برای تبیان توسط :سید کریم قاسم زاده- گروه حوزه علمیه