تبیان، دستیار زندگی
دانشمندان سلول ‌های عصبی خاصی را کشف کرده‌ اند که موجب خارش در بدن می شوند. این کشف می تواند به ارائه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سلول‌های عامل خارش شناسایی شد

خارش صورت

دانشمندان سلول ‌های عصبی خاصی را کشف کرده‌ اند که موجب خارش در بدن می شوند. این کشف می تواند به ارائه ی درمان های مطلوب تری برای بیماری های پوستی منجر شود.

به گزارش رویترز، محققان با انجام آزمایش هایی بر روی موش ها نشان دادند، سلول‌ های عصبی (نورون) وجود دارد که فقط حس خارش را منتقل می کنند. این کشف در واقع نقض کننده نگرش رایج در مورد ارتباط نزدیک دو حس درد و خارش است.

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن و دانشگاه پکن می گویند: از بین بردن سلول ‌های عصبی مخصوص خارش موجب شد تا این موش ها دیگر دچار خارش نشوند.

این پژوهشگران می گویند، نورون های خاصی برای حس خارش و نه برای درد لازم هستند. این کشف به آن معناست که این سلول ها احتمالا حاوی چندین گیرنده ی ویژه ی خارش و یا مولکول های پیام دهنده هستند که می توان آن ها را برای درمان یا کنترل خارش مزمن، بررسی و شناسایی کرد.

اگزما، داء الصدف، آلرژی، عفونت و دیگر بیماری ها موجب خارش های مزمن در بدن می شوند و درمان های مختلف ارائه شده برای آن ها نیز اغلب تاثیرات کوتاه مدت دارند.

سلول عصبی

پژوهشگران در سال 2007 ، نخستین ژن خارش موسوم به GRPR را شناسایی کردند. این ژن در نخاع، فعال می شود.

اما شناسایی گیرنده خارش در سلول های عصبی نخاع به آن معنا نبود که این نورون ها، خاص خارش هستند، زیرا شاید دارای ژن های مرتبط با درد نیز باشند.

از این رو، پژوهشگران سلول های عصبی دارای GRPR فعال را از بین بردند و یک سم جذب کننده GRPR را به نخاع موش تزریق کردند. پس از این کار، موش ها دیگر به خارش واکنش نشان ندادند، اما درد را احساس می کردند.

نتایج این تحقیقات در نشریه ساینس منتشر شده است.

ایرنا

*مطالب مرتبط:

خارش پوست و علل آن

بیماری های پوستی لیکن پلان، سالک و خارش پوستی

خارش پوست در بارداری طبیعی است؟

تغییرات پوست در نارسایی كلیه

اگزما ( حساسیت پوستی ) و روش مقابله با آن

علل ایجاد کهیر در بدن

تلفن همراه باعث خارش پوست می‌شود

خارش کهیر آزار دهنده است

خشكی و خارش پوست در زمستان

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.